Cannes Lions lanserer ny løve-kategori
Nå skal gamingen hedres på verdens viktigste prisutdeling for kreativitet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Seint torsdag offentliggjorde Cannes Lions at de introduserer en helt ny løve-kategori som de kaller for Gaming.
Den blir plassert i entertainment-kategorien.
Cannes Lions sier selv at løve-vinnende arbeid som har omtalt spilling har økt med hele 74 prosent de siste fem årene.
Den nye løven feirer kreativt arbeid som kobler folk til merkevarer gjennom spilling, og vil bli bedømt og premiert for første gang i juni 2023 – med Francine Li, Global Head of Marketing, Riot Games, som den første jurypresidenten.
– Den nye kategorien blir introdusert samtidig som spill-industrien stadig når nye høyder. Jeg gleder meg til å feire banebrytende arbeid og feire tidenes første Entertainment Lions for Gaming sammen med en jury av likemenn, sier Li til Cannes egne nettsider.
Kriteriene de dømmer etter blir 20 prosent strategi og innsikt, 30 prosent kreativ idé, 30 prosent håndverk og utførelse og 20 prosent resultater.
Bidrag som blir sendt inn må demonstrere hvordan merker har lykkes med å utnytte komplekse spillfellesskap og sømløst tilførte reell verdi til den totale spillopplevelsen samtidig som de driver kommersiell suksess.
Kategorien skal feire kreativt arbeid som kobler folk til merkevarer gjennom spilling.
Merkevarer refererer til talent, artister, skapere, influencere, streamere, idrettsutøvere, lag, organisasjoner, sponsorer, plattformer, medieeiere, rettighetsinnehavere eller enhver enhet som produserer og distribuerer produkter og innhold relatert til spillindustrien. Esport kan delta på tvers av alle kategorier innen Entertainment Lions for Gaming.
Samtidig har Cannes Lions oppdatert kategoriene Creative B2B, Pharma og Mobile Lions.
I Creative B2B har man fjernet skillet mellom produkter og tjenester på tvers av kategoriene for bedre å reflektere B2B-bransjen. I tillegg har en ny «integrert kampanje»-kategori blitt introdusert for å sikre at Lion anerkjenner multi-touchpoint, multi-stakeholder-naturen til kjøpsreisen for B2B kreativt arbeid. Vektingen av bedømmelseskriteriene er også endret for å legge mer vekt på arbeidets strategi.
I Pharma har man oppdatert kategorien for å sørge for at man skiller klart forskjellen mellom Pharma-arbeid som møter tung regulering og Helse- og velværearbeid som kan publiseres uten de samme strenge restriksjonene.
Alt arbeid som inngås i Pharma Lions må være rettet mot spesifikke utøvere og pasientgrupper i forhold til håndtering av en sykdom eller medisinsk tilstand diagnostisert og behandlet av et helsepersonell.
I Mobile Lions har man oppdatert definisjonen for å inkludere alle applikasjoner av bærbare enheter og mobilteknologi. I tillegg har kategorier over hele Lion blitt endret for å feire arbeid som fokuserer på hvordan den mobile enheten var sentral for brukeropplevelsen.
Påmeldinger må demonstrere kreativitet gjennom bruk av teknologi på bærbare plattformer; arbeid der et håndholdt eller bærbart miljø er sentralt for ideen og opplevelsen og muliggjør sentrale aspekter ved utførelsen.