MENINGER:
Personlig tilpasset trykk kan forvandle enkeltkjøp til et langvarig kundeforhold
«Sveip til høyre, sveip til venstre – akkurat som i dating-apper. Forbrukerne har mye å velge i på nettet, og det er lett å klikke eller sveipe bort merkevarekampanjer», mener Magnus Blegen.
Når en dater har funnet en kandidat han eller hun liker, møtes de ansikt til ansikt for å bli bedre kjent og finne ut om valget var riktig. Merkevareeiere bør følge samme tankegang når det gjelder kundepleie – og utnytte de mulighetene en trykksak gir for mer personlig og fysisk kontakt.
Pandemien fikk fart på netthandelen, og stadig flere forbrukere handler på nettet, der de har en nærsagt ubegrenset tilgang til nettbutikker. I 2020 handlet 71 prosent av befolkningen i Europa i nettbutikker, en oppgang fra 66 prosent i 2019 og 64 prosent i 2018. Når vi handler på nettet, er det transaksjonsbasert – altså en kort «affære». Merkevareopplevelsen inntreffer kun idet vi interagerer med produktet. Her må selskapene utnytte at man har kundens oppmerksomhet, få dem til å føle seg spesielle og legge til rette for et langvarig kundeforhold.
Hvordan kan merkene engasjere kundene etter at de har kjøpt et produkt? Målrettet kundekommunikasjon er et stikkord, altså noe som gir kundene en mer «personlig» opplevelse når de mottar produktet de har kjøpt.
I netthandelens tid er det avgjørende at man tenker gjennom hvordan man kan utnytte alle berøringspunkt, noe som kan forklare hvorfor en undersøkelse fra 2020 avdekket at 77 prosent av selskapene som produserte emballerte produkter, nå fokuserer på opplevelsen kundene har når de pakker ut det de har kjøpt. Merkevareeierne må klare å holde på kundenes interesse og søke å forvandle en enkelt transaksjon til et meningsfylt og varig forhold.
Muligheten for målrettet kommunikasjon er ikke kun forbeholdt store merkevarer eller store netthandelsaktører. Små bedrifter som sender eller leverer produkter til kunder, kan maksimere engasjementet ved å inkludere målrettet materiell som skaper en mer personlig kobling mellom produsent og kjøper. Det sveitsiske selskapet Wander som distribuerer til cateringselskaper, bruker en skyløsning til å lage kort med individuelle anbefalinger på te basert på årstid, sted og tidligere bestillinger.
For grafiske virksomheter er evnen til å være kreativ og å stille åpne spørsmål, avgjørende for å hjelpe merkene med å utvikle en personlig kundetilnærming. Ved å innta en rådgivende rolle, se lenger enn standard trykket markedsføringsmateriell og skaffe god innsikt i hva trykkeriets merkevarekunder ønsker å oppnå med sin kundekommunikasjon, kan du gi mer strategiske anbefalinger og hjelpe dem med å utvikle langvarige relasjoner til de aktuelle målgruppene. Med gode idéer, kundeinnsikt og høy ekspertise i produksjonen, kan trykk vise seg å være det magiske markedsføringsmiddelet som forvandler et enkeltkjøp til et lojalt kundeforhold.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.