TV 2 har mistet to store kommunikasjonsroller på to uker
– Vi skal naturlig nok først finner en erstatter for Willand og vi vil ikke haste denne prosessen. Vi skal finne riktig profiler, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tirsdag ble det kjent at Sarah C.J. Wiland gir seg som direktør for markedsføring, organisasjon og kommunikasjon i TV 2 etter sju år for å bli administrerende direktør i Cappelen Damm.
Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes, mener det bare var snakk om tid før Wiland ville få tilbud om en ny toppjobb.
– Hun har vært en veldig god kommunikasjonsdirektør, og hun har stått stødig både i stormer og godværsdager for TV 2. Jeg kan ikke gjøre annet enn å unne henne denne spennende utfordringen hun skal ta fatt på i Cappelen Damm.
– Ingen sammenheng
Sandnes er glad for at hun blir i «familien».
– Når hun først skulle videre er jeg glad for at hun holder seg i Egmont-familien – og på mange måter vil vi på sett og vis fortsatt være kolleger.
Wilands siste dag blir innen året er omme.
– Hun vil være tilgjengelig over de neste ukene og vil ha nøkkelkort ut året. Men vi skal gi henne en fin nedtrapping så hun får god anledning til å forberede seg for nye oppgaver.
For to uker siden kom nyheten om at kommunikasjonssjef Tor-Martin Torbergsen gir seg i mediehuset. En rolle han har hatt siden oktober 2020. Torbergsen går til Hydro der han skal jobbe med kommunikasjon og myndighetskontakt i fornybardelen av selskapet.
– Det er ingen sammenheng mellom at både Wiland og Torbergsen forlater TV 2. Det handler rett og slett bare om at Tor-Martin fikk en spennende mulighet – og vi han ønsker han lykke til videre. Tilfeldigvis sammenfaller dette med at Sarah gir seg etter å ha stabilt styrt kommunikasjonsarbeidet i TV 2 i mange år.
Trigges av store utfordringer
Sandnes forklarer at de vil ta den tiden det trengs for å finne permanente erstattere for Wiland og Torbergsen.
– Vi skal naturlig nok først finner en erstatter for Willand og vi vil ikke haste denne prosessen. Vi skal finne riktig profiler – og det arbeidet begynner nå.
Sjefredaktøren tror ikke Altibox-konflikten som nylig fikk en løsning, har bidratt til å svekke omdømmet til TV 2 eller gjøre Wilands stilling mindre attraktiv.
– Som nevnt er det en rolle som både må kunne stå i stormer og solskinn, nettopp fordi det alltid er stor interesse for TV 2. Vi ønsker å få inn en person som fronter TV 2 på en god måte, og jeg tror den type kandidater som passer i denne rollen, trigges av store utfordringer heller enn å bli skremt av dem.
Sandnes tror jobben i seg selv frister mange.
– Jeg vil påstå at det er en av Norges mest spennende kommunikasjonsjobber, og jeg vet det er mange som vil være med på laget, sier han.