
Høien rebrander CB – gir sørlandsølet nytt design og profil
Hansa Borg & Solera har hyret Oslo-baserte Høien, og allerede etter kort tid som nytt mannskap har samarbeidet resultert i en total relansering av sørlandsikonet CB.
– Jeg har fulgt med på Høien en god stund og latt meg imponere over hva de har fått til med andre store, norske merkevarer, sier Joakim Sande, markedsdirektør i Hansa Borg & Solera Norge, i en pressemelding.
– Da vi så oss om etter nye samarbeidspartnere, var Høien et naturlig valg for en dialog.
I stedet for å gjennomføre en tradisjonell og ressurskrevende pitchprosess, valgte Hansa Borg & Solera å gå rett inn i et samarbeid med Høien, der de kunne utforske mulighetene sammen i praksis.
– Pitchprosesser kan ofte kreve mye tid og ressurser. Denne gangen stolte vi på magefølelsen og anbefalinger fra folk som kjenner Høien godt, sier Sande.
Et halvt år senere er samarbeidet blitt til en full relansering av CB.
– CB har en relativt lav brukerbase, men kjennskapen er høy. Fra konsepttester har vi sett at CB leverer veldig bra med høy kjøpssannsynlighet og gode assosiasjoner, men en barriere for videre vekst har blant annet vært designet, som har blitt oppfattet som lite spenstig. Dette endrer vi nå, samtidig som tilgjengeligheten nasjonalt økes betraktelig, sier Sande og fortsetter:
– Responsen på det nye designet har vært overveldende langt utover de bløde konsonanters grenser!
– CB er et lyst, friskt og lettdrikkelig øl – perfekt for lyse, lange sommerdager. Det var viktig at designet speilet nettopp dette, sier Hanne Sundsli, byråleder i Høien.
De grafiske elementene i det nye designet henter inspirasjon fra det maritime, med seilbåten som bærende symbol.
– Seilbåten er selve inkarnasjonen av Sørlandet: lys, stolt, selvstendig, vakker og fri, forteller Sundsli. Vi har brukt ulike utsnitt av seil som visuelle bærere for å skape et uttrykk fylt med karakter og egenart. Variantkodene er inspirert av de karakteristiske stripene man kan finne igjen på ulike seil, forklarer Sundsli.
Bryggeriets logo har også fått en oppdatering i prosessen.
– Selv om ølet er lett og lyst, betyr ikke det at CB er en lettvekter. Bryggeriet har en 160 år lang og stolt historie, som fortjener å skinne, forteller Sundsli. Vi har polert logoen, gjeninnført den mørkeblå sirkelen for en tydeligere innramming, og økt tilstedeværelsen av navnet Christianssands Bryggeri. Detaljarbeid og finjusteringer, som totalt har gitt merkevaren en langt sterkere hylleeffekt og den pondusen merket fortjener.
- Sist, men ikke minst har vi utviklet payoffen «Smaken av sørlandet», som så fint oppsummerer merkevaren CB, avslutter Sundsli.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no