Wenche Warberg (til venstre) og Cecilie Rasmussen i Thau Reklamebyrå.
Wenche Warberg (til venstre) og Cecilie Rasmussen i Thau Reklamebyrå.

Reklamebyrået Thau fyller 100 år. Slik skal deres to ansatte feire

Wenche Warberg og Cecilie Rasmussen er begge 65 år gamle. De håper at noen vil ta over reklamebyrået deres når de en dag gir seg.

Publisert Sist oppdatert

Thau Reklamebyrå har eksistert siden 1923, og fyller 100 år i år.

I dag har de spesialisert seg på kunder innen legemiddelindustrien, men tidligere har store navn fra flere ulike bransjer samarbeidet med byrået.

Dette inkluderer merkevarer som Ringnes, VG, Jotun, Hansa og Harley-Davidson.

Reklame for Ringnes.

Lang historie 

Harald Thaulow var den som etablerte Thau. Han var sønn av maleren Frits Thaulow, noe som gjorde at Harald vokste opp i et hjem hvor personligheter som Oscar Wilde, August Strindberg, Bjørnstjerne Bjørnson og Fridtjof Nansen ofte var innom.

Frits og Harald reiste mye, og bodde blant annet i London. Derfor skal Warberg og Rasmussen blant annet reise dit for å markere jubileet.

Reklame for Schous Vørterøl.

– Vi fant ut at vi ville feire 100-års jubileet på steder der tiden så å si har stått stille i 100 år. Altså oppsøke steder som er de samme i dag som de var for 100 år siden. Harald Thaulow gikk på kostskole i England. Faren hans, kunstmaleren Fritz Thaulow, var en god venn av Oscar Wilde – så valget falt på London.

– Vi skal blant annet bo på et hotell som tidligere var en rettsbygning hvor Oscar Wild satt fengslet for homofili, så blir det Afternoon tea på Ritz og sikkert en øl i Wilds favorittpub The Red Lion, sier Wendche Warberg til KOM24.

Fra flere ansatte til to

Warberg og Cecilie Rasmussen har jobbet i Thau siden 1990-tallet. Da var bransjen inne i en tøff periode, og de har noen klare tanker om hvorfor akkurat deres byrå klarte å overleve.

Thau er det eldste byrået i landet som fremdeles er i norsk eie.

Reklame for Harley-Davidson tegnet av Per Holck.

Vi har spesialisert oss innen markedsføring av legemidler og helserelaterte produkter og tjenester. Allerede på 1980-tallet kom den første kunden fra legemiddelindustrien, Astra, som senere ble til AstraZeneca, sier Warberg.

Hun forteller at deres forgjenger, Thor Lilletvedt, også gjorde store endringer som følge av utfordringene de støtte på.

– På det meste var det vel rundt 60 ansatte i Thau. Lilletvedt slanket administrasjonen og omstrukturerte byrået gjennom å inngå samarbeidsavtaler med frilansere fremfor å ansette designere, reprofolk osv. Dette var før den digitale tidsalderen. Omstrukturering og spesialisering er nok mye av grunnen til at byrået har klart seg så godt gjennom turbulente tider i bransjen.

Gjennom historien har kjente personligheter som Hans Andersen, Per Holck, Åshild Brandvold, Finn Havrevold og Holger Engholm tegnet på oppdrag fra byrået.

Stabilt regnskap

Thau har opplevd stabile økonomiske resultater de siste årene. Byråinntekten for 2022 var på 1,7 millioner kroner, som bare var en minimal nedgang fra 2021.

De to er heller ikke å se på diverse arrangementer og prisutdelinger. Det er de ikke så opptatt av.

Harley-Davison reklame, «Who said money can't buy you love».

– Vi er bare to ansatte, men har flere av de største legemiddelfirmaene på kundelisten. Det klarer vi å håndtere takket være nettverket vi har av samarbeidspartnere. Klart det går opp og ned hos oss også – som hos alle andre i reklamebransjen. 

– I og med at det vi jobber med er rettet mot helsepersonell og underlagt strenger regler, er det lite av det vi gjør som synes i det offentlige rom. Så sånn sett, lever vi nok litt i vår egen boble.

De hadde kontor i Maridalsveien, men har nå flyttet til hjemmekontor.

– Vi føler vi er akkurat der vi skal være per i dag. Men på et eller annet tidspunkt ønsker vi å finne noen som kunne tenke seg å videreføre den fantastiske historien om Thau. 

– Noen som kan sørge for at Thau-navnet lever videre. Hvis ikke må vi vel jobbe til vi blir 100 år selv.

Powered by Labrador CMS