Joikakaker har nå byttet navn til VILTi.

Nå heter det ikke Joika-kaker lenger

Har oppdatert navnet på det som for mange er en ikonisk rett.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Nortura har vært svært lydhøre og imøtekommende for våre tilbakemeldinger om den gamle joikabolleboksen, og vi takker for et godt og inspirerende samarbeid med å bringe denne folkefavoritten fra 1960-tallet til 2021, sier Christina Hætta, leder for Samerådets kulturavdeling.

Joika-inspirerte klær

Det var på vårparten 2020 at debatten om navnet på produktet joika-kaker virkelig blusset opp.

Det hele begynte med at gjenbruksappen Tise lanserte en konkurranse hvor deltagerne kunne vinne klær inspirert av merkevaren Joika. Bakgrunnen for konkurransen var endring av emballasjen til joikakaer. Men etter en rekke negative kommentarer ble konkurransen trukket og debatten tok av, der blant annet Avisa Nordlys på lederplass ba samiske talspersoner om å roe seg.

Det hele førte til at Dagsnytt 18 og tok opp saken.

Nortura sa til NRK at de var forundret over alt oppstyret, men sa at de alt hadde planer om å fornye designet på Joika-produktet.

Nå er altså resultatet her.

VILTi er det nye navnet på Joikakaker. Nytt design på emballasjen følger også med dette skiftet.

– Miljøhensyn

– Joikakaker har vært et kjært og ikonisk produkt for mange. Når vi nå lanserer nytt navn og design ligger det en lang prosess bak. Vi takker Sametinget og Samerådet, som har gitt viktige innspill i prosessen. Det har vært helt essensielt for oss å ha en tett dialog med dem underveis, fordi det sikrer at vi ivaretar den samiske kulturen på en god måte. Vi er derfor stolte av å kunne presentere navnet VILTi og et nytt og mer modernisert design på emballasjen, sier markedssjef i Nortura, Henriette Bergli Eriksen i en pressemelding.

VILTi vil ha en gradvis introduksjon i markedet.

- Av miljøhensyn har Nortura vektlagt å bruke opp resterende emballasje før vi tar i bruk ny emballasje. Derfor vil noen oppleve å se VILTi allerede nå i butikkhyllene, mens andre vil se den gamle emballasjen en stund til, sier Bergli Eriksen.

VILTi kommer i klimasmart emballasje som Nortura lanserte i fjor.

Historien til det som i dag heter VILTi begynte i 1960 og det var Jørgen Nordskar og daværende fabrikksjef ved Trondheims bedriften P.Hollup AS, Trygve Hollup, som var hjernene bak produktet.

Powered by Labrador CMS