Christine Baglo og Visit Norway har klinket til med ny visuell profil.

Visit Norway med ny visuell profil: – Skulle egentlig bare skifte logo

Målet er å skape større interesse.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble det klart at Visit Norway legger om sin visuelle profil på nett.

Redaktør i Innovasjon Norge, Christine Baglo, skriver i en e-post til KOM24 at de egentlig ikke hadde planer om å gjøre så store endringer.

– Da vi startet redesignprosessen i 2021 skulle vi egentlig bare skifte logo, fonter og farger, for å samkjøre Visit Norways profil med designsystemet som allerede var laget for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge. 

– Men siden nettstedet var modent for en oppgradering (siste redesign var i 2015), valgte vi å gjøre en skikkelig makeover av hele nettstedet, både visuelt og teknisk.

Interesse

Baglo skriver videre at målet med endringen er å forbedre brukeropplevelsen og skape enda større interesse for Norge og norske reiselivsprodukter gjennom inspirerende innhold og gode planleggingsverktøy.

– Vi har også gått over til et såkalt headless content management system (CMS), noe som gir oss muligheter til å kanalisere innholdet til flere plattformer enn kun web. Vi vil også kunne være mye mer hands on på front end-biten, og drive mer utvikling selv. 

Redesignen av Visit Norway omfatter:

  • 5.500 redaksjonelle sider på 9 forskjellige språk.
  • 46.000 produktoppføringer.
  • 23.5000 linjer med ny kode er skrevet.
  • Totalt har 55.000 sider fått ny drakt.

– Dedikert

De ansatte en ekstra utviklerressurs i fjor, slik at de nå totalt har tre utviklere i Visit Norway.

– Vi har optimalisert designet først og fremst for mobil, siden 70 prosent av trafikken til Visit Norway og de 8 andre språkversjonene våre kommer herfra, noe som går opp til 75 prosent i høysesong om sommeren. Vi har introdusert ny funksjonalitet, nye bildeformater og bedre UI, med forbedrede horisontale skrollemuligheter, slik at nettstedet framstår som lettere å navigere i, ryddigere og visuelt mer tiltrekkende. 

– Gode bilder og videoer fra hele Norge, hele året er også viktig. Vi jobber svært dedikert med visuell historiefortelling i et skrollevennlig format, noe vi ser er meget godt egnet til å øke lesetiden på nettstedet og holde bedre på leserens oppmerksomhet. I tillegg har vi også en ny, nasjonal reiseplanlegger under utvikling.

Powered by Labrador CMS