Visit Norway med ny visuell profil: – Skulle egentlig bare skifte logo
Målet er å skape større interesse.
Denne uken ble det klart at Visit Norway legger om sin visuelle profil på nett.
Redaktør i Innovasjon Norge, Christine Baglo, skriver i en e-post til KOM24 at de egentlig ikke hadde planer om å gjøre så store endringer.
– Da vi startet redesignprosessen i 2021 skulle vi egentlig bare skifte logo, fonter og farger, for å samkjøre Visit Norways profil med designsystemet som allerede var laget for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.
– Men siden nettstedet var modent for en oppgradering (siste redesign var i 2015), valgte vi å gjøre en skikkelig makeover av hele nettstedet, både visuelt og teknisk.
Interesse
Baglo skriver videre at målet med endringen er å forbedre brukeropplevelsen og skape enda større interesse for Norge og norske reiselivsprodukter gjennom inspirerende innhold og gode planleggingsverktøy.
– Vi har også gått over til et såkalt headless content management system (CMS), noe som gir oss muligheter til å kanalisere innholdet til flere plattformer enn kun web. Vi vil også kunne være mye mer hands on på front end-biten, og drive mer utvikling selv.
– Dedikert
De ansatte en ekstra utviklerressurs i fjor, slik at de nå totalt har tre utviklere i Visit Norway.
– Vi har optimalisert designet først og fremst for mobil, siden 70 prosent av trafikken til Visit Norway og de 8 andre språkversjonene våre kommer herfra, noe som går opp til 75 prosent i høysesong om sommeren. Vi har introdusert ny funksjonalitet, nye bildeformater og bedre UI, med forbedrede horisontale skrollemuligheter, slik at nettstedet framstår som lettere å navigere i, ryddigere og visuelt mer tiltrekkende.
– Gode bilder og videoer fra hele Norge, hele året er også viktig. Vi jobber svært dedikert med visuell historiefortelling i et skrollevennlig format, noe vi ser er meget godt egnet til å øke lesetiden på nettstedet og holde bedre på leserens oppmerksomhet. I tillegg har vi også en ny, nasjonal reiseplanlegger under utvikling.