Fredrik Solvang og Petter Stordalen har de største norske kontoene på Clubhouse.
Vidar Ruud/Christoph Hardt/Fredrik Hagen/NTB
Dette er de største norske kontoene på Clubhouse
Foreløpig er det flest nordmenn mellom 30 og 44 år som har tatt i bruk den nye snakkis-appen.
Det viser nemlig tall fra Kantar.
De har spurt et 1134 nordmenn om deres forhold til Clubhouse. Og tallene viser at det litt over 100 000 nordmenn som har opprettet profil på app-en som «alle» snakker om for tiden.
100 000 nordmenn tilsvarer omtrent 2,6 prosent av befolkningen.
– Appellerer ikke til de yngste
– Det vi kan se er at aldersgruppen 30-44 er overrepresentert, der har 6,4 prosent opprettet en profil, sier seniorrådgiver i Kantar, Nils Petter Strømmen, til KOM24.
– Om det skremmer vekk de unge eller det er for det har større appell til den aldersgruppen, kommer nok an på hvem du spør. Men det er nok et medium som har en form som ikke nødvendigvis appellerer til de yngste, sier Strømmen.
For de yngste har kjennskap til app-en. Han sier at det er 40 prosent av befolkningen som har hørt om app-en, men blant de under 30 er det 56 prosent som har hørt om app-en.
Det blir anslått at det internasjonalt er rundt 8,4 millioner som har lastet ned app-en, som foreløpig bare kan brukes på Iphone.
Men hva er egentlig Clubhouse?
Kort fortalt, så er Clubhouse en app hvor du kan prate med folk eller lytte til andre som prater. Det er kun lyd, ingen bilder eller video. Alt foregår i sanntid, det er ingen mulighet for å spille av innholdet i ettertid.
Petter Stordalen og Fredrik Solvang
Samtalene i Clubhouse foregår i egne rom. Finner du et rom som interesserer deg, så kan du gå inn og lytte til de som prater der. Ønsker du å delta i samtalen, så kan du rekke opp en virtuell hånd. Hvis en av moderatorene i samtalen vil høre hva du har å si, så kan de invitere deg inn som deltaker i samtalen.
Internasjonalt er Elon Musk blant de som som har den største Clubhouse-kontoen med over 1,4 millioner følgere. Men hva med Norge?
Storm Communications har laget en oversikt over et utvalg av de største norske kontoene på Clubhouse, og den største kontoen er det den største eieren av Storm Communications som har, nemlig Petter Stordalen med sine 12 900 følgere, fulgt av Fredrik Solvang med sine 11 800 følgere. Det er de to eneste nordmennene med over 10 000 følgere.
Tallene er hentet inn mandag formiddag.
Resten av topplisten består i all hovedsak av journalister, influensere, artister og andre kjente mennesker. Hele listen kan du se nederst i denne saken.
Som KOM24 skrev om for et par uker siden skulle Stormkast podcasten prøve seg på Clubhouse og nå har de hatt to sendinger der.
Forrige fredag hadde de 750 stykker innom.
– Det var gøy å se at det holdt seg stabilt gjennom timen det holdt på, sier Marius Parmann, til KOM24.
Han sier det var en dobling fra første gang de testet det.
Tanken bak Clubhouse er at alle skal kunne ta ordet. Men slik er det ikke i praksis.
– Det er bare èn prosent som har snakket selv og deltatt i en samtale. De aller fleste brukerne har bare lyttet, sier Strømmen i Kantar.
Et utvalg av de største norske kontoene på Clubhouse:
Navn | Rolle | Antall følgere per 22/2 |
Petter Stordalen | Eier, Nordic Choice Hotels | 12 900 |
Fredrik Solvang | Journalist | 11 800 |
Chiraq Rashmikant Patel | Artist i Karpe | 9400 |
Christine Dancke | Grunnlegger av Vrang Produksjon | 9000 |
Gunhild Stordalen | Grunnlegger at EAT | 6800 |
Christian Strand | Journalist | 6500 |
Morten Hegseth | Journalist/influenser | 6500 |
Mads Hansen | Komiker, VGTV-profil | 6500 |
Märtha Louise | Prinsesse og gründer | 6300 |
Leo Ajkic | Programleder | 5400 |
Linnea Myhre | Influenser | 5300 |
Astrid Valen-Utvik | Kommunikasjonsrådgiver | 5200 |
Ida Fladen | VGTV-profil | 4400 |
Erik Follestad | VGTV-profil | 4300 |
Ida Faldbakken | Medgründer av Katapult Future Fest | 4000 |
Christoffer Omberg | Gründer, Oslo Business Forum | 4000 |
Yrja Oftedahl | Podkast-programleder | 3900 |
Sophie Elise | Influenser | 3600 |
Kristin Skogen Lund | Næringslivsleder | 3300 |
Trine Skei Grande | Politiker | 3100 |
Vegard Harm | VGTV-profil/influenser | 3000 |
Per Valebrokk | Kommunikasjonsrådgiver | 2900 |
Emilie Stordalen | Eier, Nordic Choice Hotels | 2900 |
Sandra Lyng | Artist | 2700 |
Suzanne Kaluza | Daglig leder, Litteraturhuset | 2700 |
Sveinung Rotevatn | Klima- og miljøminister | 2700 |
Linda Hofstad Helleland | Distrikts- og digitaliseringsminister | 2700 |
Kilde: Storm communications