– Jeg vet hvorfor journalistene ringer
Dag Erik forlot det redaksjonelle, og ble kommunikasjonssjef.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er stor forskjell på journalister og kommunikasjonsfolk, sier tidligere journalist Dag Erik Kongslie, nå kommunikasjonssjef i Compass Group Norge AS.
Han har jobbet som journalist i nesten 15 år, og begynte å drømme om «den andre siden» for et par år siden. I forbindelsen med en større omorganisering, grep han muligheten og hoppet i det.
– Jeg visste på en måte hva jeg gikk til og klinte til, sier Kongslie. Han begynte i et vikariat som kommunikasjonsrådgiver, før han året etter ble kommunikasjonssjef for gruppen i Norge.
Automatiske svar
Situasjonen er snudd, nå er det plutselig han som blir oppringt av journalister.
– Det er litt rart når journalister ringer, ettersom jeg har vært i den samme rollen i så mange år. Men jeg vet godt hvorfor de ringer, og det er kanskje det som er en av mine styrker når jeg sitter med svarene, og ikke stiller spørsmålene.
Hans tips for å unngå standariserte og «typiske» kommunikasjonssvar, mener han ligger i forberedelsene.
– Er man forberedt, og klarer å stille gode spørsmål på bakgrunn av dette, kan man få mer spennende svar. Journalister vil jo grave for å komme til bunns i en sak, kommunikasjonsfolk er de som setter kjepper i hjulene for dem, sier han humoristisk.
Fikk seg en utfordring
Kongslie rakk akkurat å starte et vikariat på nåværende arbeidsplass, før landet stengte ned i mars i fjor.
– Jeg hadde så vidt hilst på kolleger før arbeidshverdagen ble totalt endret. Jeg måtte ta mange beslutninger og jobbe meg frem til løsninger på egenhånd.
Han forteller om god støtte fra tidligere markeds- og kommunikasjonsdirektør Mona Kjenner Andersen, men måtte allikevel finne sin egen måte å takle nye oppgaver.
– Alt var nytt, og det skjedde mye. Ikke bare nye oppgaver, men også en pandemi som bød på utfordringer i tillegg til en ny jobb. Det var en utrolig bratt læringskurve, der jeg måtte våge å feile.
Fra journalist til potet
Han beskriver jobbytte som lite dramatisk. Han føler han som journalist hadde vridd og vendt bunken mange nok ganger, og var klar for andre typer oppgaver.
– Jeg har vært i flere ulike redaksjonelle miljøer, men etter så mange år var det på tide å gjøre noe annet. Jeg er fornøyd med mange varierte oppgaver, inkludert ad hoc som jeg ikke er vant med fra tidligere.
Som kommunikasjonssjef beskriver han seg selv som en potet, og det redaksjonelle miljøet byttet ut med en stor internasjonal bedrift.
– Alt har sin tid. Jeg var rett mann, på rett sted, til rett tid. Jeg er utrolig glad for at jeg tok sjansen og realiserte en drøm. Noen ganger må man gi gass og håpe på det beste.