Rekrutterte ny Content Creator fra TikTok
– Man burde være åpen for at flinke folk kan dukke opp over alt.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det beste jeg vet er å dra på eventyr rundt i Norge og lage videoer om alt det fantastiske man kan oppleve her til lands. Det å få en jobb hvor jeg får muligheten til å jobbe med hyggelige og dyktige folk innenfor markedsføring og reiselivsbransjen, er helt fantastisk og en smule surrealistisk, sier Johan Haugsrud.
For noen måneder siden fikk han, som også går under TikTok navnet «explorewithjohan», plutselig en jobbforespørsel i innboksen. Meldingen kom fra Wiggo Yttergård.
– Jeg kom over Haugsrud på TikTok helt tilfeldig. Han delte en serie om hvilke steder man burde besøke i Norge. Jeg så på flere av videoene og tenkte at han kunne passe godt hos oss, sier Yttergård.
Han er Kommersiell Leder i Norwegian Experence, og jobber med teknologi og service til reiselivsbedrifter over hele landet.
– Etter at jeg kontaktet Haugsrud kjørte vi en intervjurunde på teams, og ansatte ham uten mulighet til å fysisk møte hverandre, forklarer Yttergård.
Stillingen var ikke utlyst
Norwegian Experence var på utkikk etter en innholdsprodusent med interesse for friluftsliv og opplevelser i Norge.
– Denne stillingen var verken utlyst eller ferdig utarbeidet da Haugsrud dukket opp. Men han har en lidenskap i å reise rundt i landet, og deler unike opplevelser i Norge. Noe han gjør på en helt fantastisk måte. Jeg sendte ham en PM og nå jobber han hos oss som Content Creator ved siden av studiene, sier en fornøyd Yttergård.
Som innrømmer at TikTok ikke er en plattform han aktivt bruker for å finne flinke folk.
– Jeg mener man burde være åpen for at flinke folk kan dukke opp over alt, på butikken, på tur i fjellet eller på en some-kanal. Og nettopp på TikTok konsumerer man enorme mengder innhold på kort tid, der du bare får noen sekunder til å engasjere med budskapet ditt. En innholdsprodusent som evner å skille seg ut der, kan muligens sitte på noen gode egenskaper som trengs i en slik type stilling som vi var i ferd med å utarbeidde. Nå har Haugsud gjort noen jobber og levert kjempegodt, så vi er meget fornøyde med utfallet. Det tror jeg han også er, sier Yttergård.
Haugsrud studerer på Westerdals, og bruker store deler av fritiden til å lage videoer til TikTok og instagram. Før Yttergård i Norwegian Experence tok kontakt med ham, var han usikker om det var verdt å bruke mye tid og energi på TikTok, uten noen garanti for at dette skulle hjelpe ham karrieremessig.
– Nå i ettertid er jeg utrolig glad for at jeg tok meg tid til å holde på med lidenskapen min. Og at det finnes etablerte og flinke folk som Yttergård som tør å tenke nytt og ansette folk fra en plattform som mange trodde, og fortsatt tror bare består av unge jenter som danser, sier Haugsrud.