Shonda Rhimes fronter SMFBDinamos nye kampanje som skal lanseres i USA.
Shonda Rhimes fronter SMFBDinamos nye kampanje som skal lanseres i USA.

SMFB har laget kampanje for amerikansk motehus-gigant

Bruker skaperen av serier som Grey’s Anatomy, Scandal, Bridgerton og Inventing Anna til å fronte første kampanje.

Publisert

I fjor sommer ble det kjent at det amerikanske motehuset St. John, valgte å søke hjelp hos SMFB (nå SMFBDinamo), for å styrke egen posisjon i det amerikanske markedet.

Nå er resultatet fra samarbeidet klart.

Talsperson for kampanjen er Shonda Rhimes, inkludert i Time's liste over "100 most influential people in the world», og skaperen av serier som Grey’s Anatomy, Scandal og Bridgerton.

– Vi ønsket å dra nytte av Shondas egen erfaring fra å navigere i en sterkt mannsdominert bransje, til å inspirere, dele kunnskap og gi verktøy til hvordan kvinner kan takle utfordringer i sitt eget liv, forteller forteller Oscar Michaelsen, rådgiver i SMFBDinamo.

St. John ble startet av Marie Gray i 1962 og hadde sin storhetstid gjennom ’70, ’80 og inn i begynnelsen av ’90 tallet, og ble frontet av kjente ansikter som Gisele Bündchen, Kate Winslet og Angelina Jolie.

Gjennom slutten av 90 og inn i 2000 tallet grånet merkevaren i takt med målgruppen sin uten å klare å fornye seg.

Til tross for flere tiltak og nye eiere, klarte de ikke helt å snu utviklingen.

– Oppgaven vår var enkelt og greit å bidra til å snu utviklingen. Gjennom hele 2022 jobbet vi med å utarbeide en ny strategi og kommunikasjonsplattform, med mål om å flytte merkevaren nærmere målgruppen og spille en større rolle i kvinners liv, forteller Oscar Michaelsen, rådgiver i SMFBDinamo.

Historisk sett har menn sittet med makten og derfor definert hva «styrke» vil si og hva som anses som «normalt» i samfunnet. Dette har ført til at kvinner per definisjon er utenfor normen -med mindre de innehar maskuline egenskaper.

SMFBDinamo ønsket å endre denne oppfatningen og fremheve at kvinner kan være sterke på sin egen måte.

– Derfor vil kampanjen belyse og feire kvinners unike egenskaper og gi dem selvtillit til å eie og omfavne disse egenskapene, sier Sara Flikkeid som har jobbet i team med Eirik Stensrud på prosjektet.

Det er her Shonda Rhimes, som er inkludert i Time's liste over "100 most influential people in the world», kommer inn.

– Vi ønsket å dra nytte av Shondas egen erfaring fra å navigere i en sterkt mannsdominert bransje, til å inspirere, dele kunnskap og gi verktøy til hvordan kvinner kan takle utfordringer i sitt eget liv, forteller Stensrud.

Teamet hos SMFBDinamo har vært Eirik Stensrud, Sara Flikkeid, Nina Nguyen, Kristian Schøning-Kristiansen og Oscar Michaelsen. Filmene er produsert i samarbeid med Convicts i New York.

En naturlig start på kampanjen var å lytte til målgruppa. Via research og intervjuer samlet de hundrevis av utfordringer og hindringer kvinner møter hver dag.

Disse dannet så grunnlaget for et setdesign som SMFBDinamo lot Shonda utforske.

I lanseringsfilmen gir Rhimes sin egen tolkning av hva problemene er og hvordan kvinner kan takle dem.

– Vi har tro på at en merkevare ikke kan belage seg på énveiskommunikasjon, kvinner må også føle at de er en del av merkevaren, forteller Flikkeid.

I sosiale medier oppfordret de derfor kvinner til å dele sine utfordringer, hvor disse igjen fikk personlig respons og råd fra Shonda Rhimes.

Kampanjen fra St. John og SMFB Dinamo vil bli synlig i en rekke medier, inkludert print, digital, sosiale medier og i butikker over hele USA.

Powered by Labrador CMS