#Minjobb
Ragnhild visste ikke at kommunikasjonsbransjen eksisterte før hun plutselig jobbet der
Stod ved et veiskille i karrieren og måtte ta et valg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.
I dag er det Ragnhild Heggem Fagerheim, kommunikasjonsrådgiver i COWI, som svarer på spørsmålene i #MinJobb.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Jeg er kommunikasjonsrådgiver i COWI. Her jobber 1300 ingeniører, byutviklere, økonomer og forskere som på ulike måter er med å bygge og utvikle samfunnet. Min jobb er å få ikke-ingeniører til å forstå hva vi driver med, skape engasjement rundt kunnskapen vår og å få folk til å ville velge COWI som arbeidsgiver eller samarbeidspartner.
Rent praktisk jobber jeg mest med visuell kommunikasjon og konseptutvikling. Jeg jobber mye med foto, video og tekst i featuresjangeren og i sosiale medier, samt med utvikling og gjennomføring av kampanjer.
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg elsker å være ute i felt. Å henge i en lift under gigantiske bruer for å fotografere dem, eller å bli med naturvitere på skogstur og lage videoreportasjer om alt fra frosk til sumpskog.
Det er også veldig gøy å se talspersoner du har vært med å bygge opp fra start, bli skikkelig gode. Og når du ser at folk du har intervjuet eller brukt i kampanjer, blir stolte når de ser sluttresultatet.
Også er jeg veldig glad i å skrive kronikker da.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Krangling med teknikk er et pes. Og å jobbe i klønete programvarer som med enkle grep kunne vært vesentlig mer intuitive og brukervennlige. Ellers er jeg ikke overbegeistra for lange møter.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Det ærlige svaret er at jeg ikke visste at kommunikasjonsbransjen fantes, før jeg plutselig jobbet der. Jeg drev med journalistikk, foto, illustrasjon og arrangementer, og stod ved et veiskille der jeg trodde jeg måtte satse på én av dem hvis jeg skulle få meg voksenjobb. Da oppdaga jeg at man som kommunikasjonsrådgiver ikke trenger å velge. I dag får jeg fullt utløp for alt det kreative, strategiske, lekne og seriøse jeg har inni meg – gjerne på én og samme dag.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Jeg henter mye inspirasjon fra andre bransjer, blant annet fra journalistikken. Særlig New York Times multimediesatsinger og visuelle fortellinger. I tillegg er flere av BBC-kanalene gode på Instagram. Jeg blir også inspirert av masse fotografer og noen motehus, som Jacquemus og Jil Sander. De kan blikkfang, som vi er avhengige av om vi skal få folk til å se eller lese det vi lager.
– Jeg tror vi har godt av å hente inspirasjon et stykke unna målgruppa vi skaper for, for vi har ofte litt fordommer mot målgrupper vi kjenner godt. Vi lagde for eksempel en kampanjevideo som skulle treffe yngre ingeniører, med høyt tempo og masse humor. Men denne ble en minst like stor slager blant seniorene våre som studentene. Det var en påminner om at vi kanskje ikke alltid kjenner målgruppa vår så godt som vi tror - til tross for all dataen vi sitter på.
– Ellers så skal du jo leve i ei hule for å ikke ha lagt merke til alt Elg har fått til på kort tid.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Jeg ble veldig inspirert av Little Big Sister sitt stunt under lanseringa av Omar Sheriff. De promoterte EPen på hustak i hjembyen til Chirags mor i India. Det treffer en nerve, føles ekte og endrer et produkt til noe man får omsorg for. Det var også befriende å bli påminnet at verden av formater strekker seg langt utenfor mobilen, avisa og tv-skjermen. Og ikke minst gav det masse fortjent PR.
– Hva er god kommunikasjon?
– Den med blikkfang som skaper engasjement kanskje. Hvis du hverken klarer å fange eller engasjere, når du sannsynligvis ikke ut med budskapet ditt heller. Jeg er også begeistra for enkelt og ukomplisert språk, som gjør at så mange som mulig kan bli med i debatten. Kommunikasjon, kanskje særlig lederkommunikasjon, er ikke stedet for å briefe.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Bærekraftskommunikasjon kommer høyt opp på lista. For alle selskaper som jobber med løsninger for det grønne skiftet, er balansen mellom grønnvasking og gode intensjoner hårfin. Her tror jeg transparens, ærlighet og oppriktighet er viktige stikkord.
På enda lengre sikt er det jo spennende å tenke på hvilke kanaler vi har å spille på i kommunikasjonsfaget om 10-20 år. Hvordan vil krav til personvern og cookies på sikt påvirke hvor vi kan nå gjennom den betalte lydmuren? Og hvem hadde stått igjen som vinnere, hvis ingen kunne kjøpe kjærlighet fra målgruppene sine lenger? Trolig skjer ikke all verden, og techgigantene rår videre, men det er jo gøy å drømme seg bort.