Maria Ekornes Myhre blir kommunikasjonssjef i Elkem
Ekornes Myhre vil etterfølge Hans Iver Odenrud som nylig har gått til Crux Advisers.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Elkem er viktig og tradisjonsrikt norsk selskap, samtidig som de er store internasjonalt og har tatt en offensiv tilnærming når det gjelder å bidra til det grønne skiftet. Jeg gleder meg derfor til å bli en del av dette selskapet og bidra til å bygge en enda sterkere posisjon eksternt samt å videreutvikle en sterk kommunikasjonsfunksjon internt, sier Maria Ekornes Myhre i en pressemelding fra Elkem.
Hun går nå fra Norges forskningsråd for å bli ny kommunikasjonssjef i Elkem.
I Forskningsrådet hadde hun stillingen som avdelingsdirektør for digital kommunikasjon og brukerreise, hvor hun tidligere har vært teamleder for kommunikasjon i innovasjonsdivisjonen. Hun har også bakgrunn som ansvarlig for ekstern- og internkommunikasjon for teknologidivisjonen i Telenor Norge, kommunikasjonsrådgiver i JKL og som journalist og vaktsjef/redaksjonssjef i TVNorge og TV 2.
Ekornes Myhre starter hos Elkem fra 1. februar, og vil arbeide ved selskapets hovedkontor i Oslo. Elkem har også kommunikasjonsressurser internasjonalt, blant annet i Frankrike, Kina og USA.
- Maria har imponert oss både med en bred kommunikasjonsfaglig bakgrunn og solid erfaring fra kommunikasjonsledelse, og vi gleder oss til å få henne med på laget. Elkem leverer for tiden sterke resultater, samtidig er det sentralt i vår kultur å arbeide kontinuerlig med forbedring. Innen kommunikasjon handler det mye om modernisering og profesjonalisering. I tillegg står industrien oppe i avgjørende diskusjoner om rammevilkår både i Norge, i Europa og andre deler av verden, som vi bidrar aktivt i, sier Fredrik Norman, Elkems direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt.
Ekornes Myhre vil etterfølge Hans Iver Odenrud som nylig har gått til Crux Advisers hvor han vil arbeide som rådgiver, blant annet innen IR og finansiell kommunikasjon.
– Selv om det er trist å miste ham som kollega hos oss er vi glade for at han går til spennende oppgaver også som konsulent, og vi vil fortsatt samarbeide på noen utvalgte prosjekter, sier Norman.
Elkem har også hentet inn Siri Pajuniemi Lehland som assistent til kommunikasjonsteamet. Hun bistår selskapet på deltid, ved siden av aktiviteter som influencer og modell.
Elkems kommunikasjonsteam har i løpet av de seneste årene blant annet oppdatert selskapets visuelle identitet, oppgradert digitale plattformer internt og eksternt, og gjennomført en første kampanje med innholdsmarkedsføring hos Schibsted. I samme periode har teamet utviklet nytt navn og visuell identitet for datterselskapet Vianode.