Tine Austvoll Jensen

Google Norge-sjefen: – Internett som vi kjenner det står i fare

Annonsegiganten bekymrer seg over at det vil bli vanskeligere å vise folk personaliserte annonser i framtiden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(LATTER):– Uten tillit er annonsedrevet internett i fare. De to neste årene er kritisk.

Det sier Tine Austvoll Jensen er Country Director for Google i Norge fra scenen på Den store annonsørdagen på Latter.

Hun og Google mener at internett slik vi kjenner det i dag nå står i fare.

Framtida til internett

Årsaken til det er at det i framtiden skal bli vanskeligere å spore folk på nettet, folk blir mer bekymret for sitt personvern og myndighetene krever et mer personvennlig internett.

Austvoll Jensen sier at i mange tiår har annonser finansiert favorittinnholdet vårt på nettet. Men at det er i fare nå.

– Framtida til internett avhenger av vi i dette rommet vil gjøre med det sammen. For vi må fortjene folks tillit og bygge ansvarlige og personsikre annonser. Det er for å sikre en framtid hvor det annonsedrevne nettet kan fungere, sier hun.

I 2021 tjente Google 1,2 millioner kroner i minuttet. Omtrent alt kommer fra annonser.

Søkeannonser på Google stod da for hele 72 prosent av annonseinntektene, mens YouTube stod for 14 prosent.

I tredjekvartal 2021 utgjorde annonseinntektene til Google og YouTube 444 milliarder kroner.

– Det annonsefinansierte nettet er blitt en betydelig ressurs for mennesket og gir oss en mengde verktøy som er tilgjengelig bare noen tastetrykk unna, mener Austvoll Jensen.

– Et enormt ansvar

Hun peker på at samtidig har bevisstheten om hvordan personlige data blir samlet inn og lagret økt.

– Søk på «Måter jeg kan beskytte personvernet mitt på nett» har vokst 150 prosent over de siste to årene. For annonsører representerer det et enormt ansvar men og store muligheter. Det må vi snakke om, sier hun.

Hun sier at personvernvennlige annonser er gode annonser og viser til tall som sier at når merkevarer respekterer personvernet presterer annonsene bedre.

Det viser en undersøkelse der de spurte 7000 mennesker.

Undersøkelsen viste at personvern påvirker folks tillit. Men det som overrasket dem er hvor skadelig en dårlig personvernopplevelse er.

– En dårlig personvernopplevelse er nesten like dårlig som tyveri av egen informasjon og er nok til å få folk til å bytte til en konkurrent. Når skaden først har skjedd er det vanskelig å få kunden tilbake, peker hun på.

Derfor må man jobbe sammen for å få det riktig første gang. For merkevarer som gir forbrukerene bedre kontroll over personvernet er mer attraktive.

– Tre fjerdedeler sier de foretrekker å kjøpe fra merkevarer som er ærlige på hvilke data de samler inn. Mange er villig å gå til andrevalget om de gir en bedre personvernoppleving.

– Derfor gir det å investere i personvern helt klart resultat og øker merkevarepreferansen, sier Austvoll Jensen.

Hun sier at det i usikre tider kan være lett å nedprioritere personvernet, men advarer mot det på det sterkeste. Hun mener at personvernet må være rigget for framtiden.

Hun har og et helt klart råd om å være tydelige i kommunikasjonen. For når folk mister kontroll over dataene blir de skeptiske til digital markedsføring, mener hun.

– Folk er villige til å dele informasjon om de vet hvordan de får merverdi. Bruk et språk de faktisk forstår og hold verdiløftet og minn kundene på det. Når folk husker at de foretok et valg om å dele data, er de mer positive til det de ser enn om de ikke husker, sier hun.

– Det er nå eller aldri

Austvoll Jensen sier at vi nå går mot en verden der tredjepartscookies er på vei ut og man må finne opp ny teknologi som verdens annonsesystemer er basert på i dag.

Hun mener milliarder av dollar i verdi kan forsvinne.

– Det er nå eller aldri. Uten tillit er annonsedrevet internett i fare, derfor er de to neste årene kritisk. Du kan omfavne reisen og investere i personvernet ditt og hjelpe dem å navigere i usikkerheten, eller du kan velge å gjøre ingenting og nettet slik vi kjenner det vil være trua.

Austvoll Jensen mener at Google er på norske annonsørers side i denne kampen.

– Google vil støtte den norske reklamebransjen, men vi trenger innspill fra markedsførere om hvordan økosystemet rundt annonser skal fungere.

Powered by Labrador CMS