Arkivverket la seg flate – ble tidenes mest populære LinkedIn-innlegg
– Denne LinkedIn-posten skriver seg inn i historien som den mest populære posten vår noensinne. Normalt sett er vi fornøyd med å nå ut til tre fire tusen personer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Noen ganger må man legge seg flat – fordi noen ganger gjør man feil, sier sosiale medier-ansvarlig i Arkivverket, Ingvild Aarøe Tønnesen til KOM24.
Torsdag forrige uke våknet Akrivverket opp til Eva Grindes kronikk i Dagens Næringsliv. Med tittelen «Bullshit-boomerangen som måtte komme», setter Grinde fokus på dårlig språkbruk i flere stillingsannonse, hvor blant annet Arkivverkets stillingsannonse for ny virksomhetsarkitekt ble trukket fram.
– Vi skjønner hva hun mener og har ingen problemer med å innrømme at stillingsannonsen har mye å gå på.
La seg fysisk flate
Det var en i kommunikasjonsstaben som oppdaget at nettopp deres utlysning etter en virksomhetsarkitekt ble nevnt.
– Dette var tidlig på morgenen, men diskusjonen om hvordan vi skulle løse dette var allerede i gang lenge før vi begynte på jobb. Vi følte at det var helt på sin plass å «svare» på kronikken.
Hver torsdag har kommunikasjonsstaben i Arkivverket et fellesmøte, og dette opptok naturligvis det meste av torsdagsmøtet.
– Vi ble raskt enige om å svare, men vi var fortsatt usikre på hvordan vi skulle gjøre det. Da kom vi fram til at det beste er å innrømme feil og å gjøre det med humor.
Tønnesen og resten av kommunikasjonsstaben var enige om at språket i annonsen kunne vært bedre.
– Vi hadde en idémyldring og kom fram til at vi burde legge oss flate. Det er jo et ganske oppbrukt uttrykk, og selv om det er mange som sier at de skal legge seg flate – er det er ikke så mange som faktisk har lagt seg flate.
Stor suksess med stuntet
Innlegget har siden hatt en enorm rekkevidde. Posten har nådd 80 000 personer på Facebook, og mer enn 150 000 personer på LinkedIn.
– Denne LinkedIn-posten skriver seg inn i historien som den mest populære posten vår noensinne. Dette tallet er ikke normalt for en bedriftsside, og normalt sett er vi fornøyd med å nå ut til tre fire tusen personer.
Etter kritikken fra Grinde skal det brukes mer tid på teksten i stillingsannonser.
– Det er åpenbart at det må settes av mer tid til slike utforminger. Nå fikk vi ikke veldig mange søkere til denne stillingen – av åpenbare grunner, tydeligvis.
Stillingsannonsen skal ifølge Tønnesen komme i en ny og bedre versjon veldig snart.
– Vi håper denne endringen bidrar til flere søkere. Det er gledelig at vårt lille «legge-seg-flat»-stunt har fått oppmerksomhet vi aldri hadde sett for oss. Nå har til og med HR-avdelingen vår blitt kontaktet av folk som vil jobbe hos oss.
Fikk grønt lys av ledelsen
Noe av kritikken rettet mot søknaden kan det ikke gjøres noe med.
– Vi søker faktisk etter en virksomhetsarkitekt, som er en rolle som har ansvar for hvordan vi organiserer arbeidsprosesser og systemer. De har ansvar for at enkeltløsninger sees i en sammenheng og ikke hver for seg, og skal sikre god sammenheng mellom arbeidsprosesser og IT-løsninger, og unngå at det etableres informasjonssystemer som ikke snakker sammen.
– Det er tittelen og rollen, og den kan vi ikke endre navn på.
Tønnesen sier stor tillit fra ledelsen er årsaken til at de kunne legge seg flate torsdag.
– Hadde vi måtte bruke lang tid fra idé til beslutning, ville det tatt for lang tid. Men i og med at ledelsen sa kjør på, fikk vi kastet oss rundt, eller kastet oss ned på gulvet. Vi har en kultur for å ha det høyt under taket – for det er eneste måten vi lærer på.