Med rekrutteringsfilmen «Vi søker IT-utvikler», doblet Sjøfartsdirektoratet søknadsbunken. F.v: kommunikasjonsrådgiverne Helga Maria Sulen Sund, Hedda Grip Vikse og Marit Nilsen. Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide (t.h.) har også en rolle i filmen.

Sjøfartsdirektoratet doblet søknadsbunken med rekrutteringsfilm

Filmen markerer også direktoratets debut på TikTok.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi merker at det det et tøft marked og at det er vanskelig å få tak i IT-utviklere, forteller kommunikasjonsrådgiver i Sjøfartsdirektoratet Marit Nilsen til KOM24.

Løsningen ble rekrutteringsfilmen «Vi søker IT-utvikler», med karakterene Brandon og Jackie i hovedrollene, samt sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide i rollen som intervjuer.

– Det er gøy at vi kunne skape oppmerksomhet rundt dette behovet, og samtidig vise at Sjøfartsdirektoratet kan være en kul arbeidsplass, til tross for et noe tungt og kanskje litt traust navn.

Eget stjernegalleri i direktoratet

Hele produksjonen fra idé til ferdigstilt film, er laget inhouse av kommunikasjonsrådgiver i direktoratet, Erlend Bjelland.

Med unntak av ekstern bistand til litt fargebehandling, såkalt grading for å gjøre filmen mer autentisk alla 80-tallet, er alt gjort på huset, sier hun.

Nilsen opplyser at det er snakk om 8000 kroner.

Kommunikasjonsrådgiver Bjelland har holdt i alt fra idé til manus, filming og redigering.

– I tillegg har gode kolleger gitt litt av sin arbeidstid, og jaggu viser det seg at vi har litt av et stjernegalleri å by på her i direktoratet.

Søknadsfristen gikk ut natt til torsdag, og Nilsen kan fortelle at søknadsbunken har mer enn doblet seg.

– Det er veldig gledelig, og da tenker jeg at vi har truffet riktig målgruppe, samtidig som vi også viser at Sjøfartsdirektoratet kan være en spennende arbeidsplass for flere.

– En drøm å skape noe viralt

Etter at filmen ble delt har mange lurt på om det var vanskelig å få med Hareide i filmen.

– Det er gøy at vi kunne skape oppmerksomhet rundt dette behovet, og samtidig vise at Sjøfartsdirektoratet kan være en kul arbeidsplass, sier kommunikasjonsrådgiver i direktoratet, Marit Nilsen.

– Absolutt ikke. Han er sporty og alltid med på notene.

Om det blir flere rekrutteringsfilmer og om det blir et gjensyn med Brandon og Jackie er foreløpig ikke vurdert.

– Nå er ikke denne filmen typisk for direktoratet, og en slik innspilling er ikke noe vi kan gjøre hver gang vi lyser ut en stilling, men vi tror filmen skaper interesse for flere enn bare IT-utviklere, og at dette er et bra sted å jobbe. Så får tiden vise om vi får et gjensyn med Brandon og Jackie, eller om det er den nye IT-utvikleren som må til pers!

Rekrutteringsfilmen er delt i sosiale medier og har blitt vist mer enn 70,000 ganger fordelt på Facebook, LinkedIn, YouTube og TikTok.

– Og dette er kun organisk, det er ingen spons, sier Nilsen.

Rekrutteringsfilmen er Sjøfartsdirektoratet aller første TikTok-post.

– Vi opprettet TikTok-kontoen for denne videoen, og ser det som en ny plattform der vi kan nå ut til den yngre massen. Det er jo en drøm å skape noe som går viralt.

TikTok.innlegget har i skrivende stund 36,900 visninger.

Powered by Labrador CMS