Dr. Dropin får kritikk for kvinnehelse-reklame
Dr. Dropin-gründer Daniel Sørli måtte forsvare seg i Dagsnytt 18 mandag.
Legekjeden Dr. Dropin har for tiden en kampanje der de reklamerer for sine egne gynekolog-tjenester.
Her har de med budskap som «tenk deg en gynekolog-time som gir flere spørsmål enn svar» og «tenk deg et besøk hos gynekologen uten en klump i magen».
Flere har reagert på reklamene. Blant annet overlege ved kvinneklinikken ved Stavanger universitetssykehus og neslteder i rådet for legeeetikk, Tilde Broch Østborg, mener reklamene impliserer at andre steder som tilbyr gynekolog-tjenester er umoralske.
Hun deltok i en debatt i Dagsnytt 18 på NRK mandag, og mener det bør være mulig å lage en kampanje som ikke «tråkker på andre».
– Jeg kan bekrefte at vi har mottatt flere klager på denne kampanjen. Den spiller på frykt og fordommer, og er i strid med vårt regelverk. Beskrivelsene som er kommet fra andre privatleger og spesialiser inneholder kommentarer som «tarvelig», «forkastelig» og «skammelig», sa Østborg.
Dr. Dropin-gründer Daniel Sørli deltok også i sendingen. Han forsvarer valgene de har tatt i kampanjen.
– Vi står inne for annonsene og budskapet. Disse reklamene forklarer hva kvinnehelse-tilbudet er hos oss og hva kvinner kan forvente av oss. Vi sier ikke noe om hva de kan forvente når de er hos andre, sa Sørli.