Reklamen for Dr. Dropin får flere til å reagere.

Dr. Dropin får kritikk for kvinnehelse-reklame

Dr. Dropin-gründer Daniel Sørli måtte forsvare seg i Dagsnytt 18 mandag.

Publisert

Legekjeden Dr. Dropin har for tiden en kampanje der de reklamerer for sine egne gynekolog-tjenester.

Her har de med budskap som «tenk deg en gynekolog-time som gir flere spørsmål enn svar» og «tenk deg et besøk hos gynekologen uten en klump i magen».

Flere har reagert på reklamene. Blant annet overlege ved kvinneklinikken ved Stavanger universitetssykehus og neslteder i rådet for legeeetikk, Tilde Broch Østborg, mener reklamene impliserer at andre steder som tilbyr gynekolog-tjenester er umoralske.

Hun deltok i en debatt i Dagsnytt 18 på NRK mandag, og mener det bør være mulig å lage en kampanje som ikke «tråkker på andre».

– Jeg kan bekrefte at vi har mottatt flere klager på denne kampanjen. Den spiller på frykt og fordommer, og er i strid med vårt regelverk. Beskrivelsene som er kommet fra andre privatleger og spesialiser inneholder kommentarer som «tarvelig», «forkastelig» og «skammelig», sa Østborg.

Dr. Dropin-gründer Daniel Sørli deltok også i sendingen. Han forsvarer valgene de har tatt i kampanjen.

– Vi står inne for annonsene og budskapet. Disse reklamene forklarer hva kvinnehelse-tilbudet er hos oss og hva kvinner kan forvente av oss. Vi sier ikke noe om hva de kan forvente når de er hos andre, sa Sørli.

 

Powered by Labrador CMS