Ønsker å utfordre Meta
Metas forsøk på å omgå norske retningslinjer og lovverk har motivert brukerne til å utforske alternative plattformer.
Med en brukerbase som raskt nærmer seg 60 000, ønsker Venn å markere seg som en utfordrer til Meta.
I motsetning til Meta
Siden lanseringen har Venn sett en jevn økning i nye brukere, men i det siste har veksten økt i stor grad som et resultat av Meta's varsler og den påfølgende medieoppmerksomheten, tror gründerne.
– De siste månedene har vi hatt et snitt på 400 nye registrerte brukere i uken, og siste uken, var det ca. 1450 nye brukere, som da er en økning på litt over 250 prosent. Veksten har vedvart denne uken, sier Jesper Algaard, gründer og daglig leder i Venn.
Men fortsatt er det et stykke opp til Facebooks 3,7 millioner norske brukerkontoer.
Venn får en del spørsmål fra brukere om nettopp personvern og databruk.
– Vi kan da svare at i motsetning til hos Meta er all personlig data personlig og blir behandlet deretter. Ingenting blir delt med tredjeparter, solgt eller brukt til noen form for markedsføring, og slik vil det forbli, sier Algaard.
Om en bruker sletter profilen sin, blir også all data tilhørende denne brukeren automatisk slettet.
Erstatter Facebooks gruppefunksjoner
Og selv om ikke Venn er ute etter å erstatte Facebook, er de glade for all bistand fra Metas personvernbehandling.
– Og selv om vi ønsker å finne Venns egen vei mot å bidra til økt sosial aktivitet for alle, ser vi at jo flere av Facebooks gruppefunksjoner vi tilbyr en erstatning for, jo større aktivitet får vi, sier Algaard og legger til:
Brukergenererte event- og aktivitetsgrupper har økt med ca. 600 prosent, og Venn tror kombinasjonen av vennskaps- og aktivitetskobling har senket terskelen for folk som søker nye bekjentskaper.
– Venn ønsker, i motsetning til Meta-algoritmene, at brukere skal legge ned skjermene og være aktive i den virkelige verden, og legger størst mulig grad til rette for det, sier han.
Tinder look-alike
– Venn ligner jo litt på Tinder?
– Venn blir ofte sammenlignet med Tinder, som Tinder for vennskap, og det er jo en naturlig referanse til noe man kjenner, tross vårt ønske om å være unike nok til å på sikt bare være Venn, for vennskap og aktiviteter, sier Algaard.
Han peper også på at markedet for vennskaps- og aktivitetskobling nå er der hvor online dating var på begynnelsen av 2000-tallet.
Med en viss innledende skepsis, før det ble den foretrukne måten å oppsøke romantikk for en hel generasjon.
– Så har vi samtidig gjort en del grep for å differensiere oss fra Tinder, som å opprette kontakt via «Si hei»-knapp, versus å matche ved sveiping og likes og gamification. Og samtidig gjennom designgrep og struktur i minst mulig grad legge til rette for datingfremstøt på plattformen, fortsetter han.
– Vår holdning er at det finner mer enn nok venner der ute for alle. Eldre inkludert. Kunsten er å sette de rette personene i kontakt med hverandre, lokalt og det ser vi Venn i stor grad lykkes med, sier Algaard.
Vil bli størst i verden
Venn er utviklet med en visjon om å være til stede både lokalt og globalt, og siktet er på ekspansjon.
– Vi er ambisiøse, og vet at vi har en god idé og et velutviklet og -designet produkt, og tar mål av oss på å skulle bli størst i Europa, og så verden, sier Algaard og legger til:
– Så vi skal lage et så godt produkt som mulig for norske forhold, knekke noen flere koder, og så eksportere skandinavisk minimalistisk design, krydret med kos og hygge.
Venn forteller de har mye spennende i pipelinen for produktutvikling, særlig med økt fokus på KI-integrering for å bli enda bedre på matching, og å kunne foreslå vennskapskoblinger som kanskje umiddelbart kan overraske, som de gleder seg veldig til å dele med brukerne fremover. Både nye og fremtidige.
– Og vi inviterer alle som har plass i livet til et større nettverk og mer sosial aktivitet, eller bare har lyst til å treffe noen likesinnede lokale når man er på reise, til å bli med og forsøke oss. Og gjøre verden til et litt Vennligere sted, avslutter han.