Nå skal Facebook og Instagram ta betalt for å ikke spore deg
Kritisert ordning blir en realitet allerede fra 1. november.
Fra og med 1. november skal Meta, eieren av Facebook og Instagram, begynne å tilby et abonnement som lar brukere slippe å se annonser og bli sporet av selskapet.
Det melder selskapet i en pressemelding.
Kan bli dyrt
Abonnementet vil bare være tilgjengelig i EU, EØS og Sveits, og koste 9,99 euro i måneden (eller 12,99 hvis du kjøper via iOS eller Android).
Mens folk abonnerer, vil ikke informasjonen deres brukes til annonser.
I tillegg til prisen på 10 euro i måneden, vil man også måtte ut med ytterligere 6 euro per ekstra konto man eventuelt skulle ha fra og med 1. mars 2024.
Meta sier de fortsatt har mest troen på en annonsefinansiert produkt, og at for dem som ikke velger å abonnere vil opplevelsen forbi den samme både på Facebook og Instagram.
– Vi tror på et annonsestøttet internett, som gir folk tilgang til personlige produkter og tjenester uavhengig av deres økonomiske status. Det lar også små bedrifter nå potensielle kunder, utvide virksomheten deres og skape nye markeder, noe som driver vekst i den europeiske økonomien, skriver Meta.
Regulatorisk press
Og som andre selskaper, vil Meta fortsette å gå inn for et annonsestøttet internett, selv med deres nye abonnementstilbud.
– Men vi respekterer ånden og formålet med disse utviklende europeiske regelverket, og er forpliktet til å overholde dem, skriver Meta videre.
Alternativet for folk til å kjøpe et abonnement uten annonser, begrunner Meta med at det balanserer kravene til europeiske regulatorer, samtidig som det gir brukerne valgmuligheter og lar Meta fortsette å betjene alle mennesker i EU, EØS og Sveits.
I sin kjennelse anerkjente EU-domstolen at en abonnementsmodell, som den Meta nå kunngjør, er en gyldig form for samtykke for en annonsefinansiert tjeneste.