David Kollsete er ansatt som byråleder i HK Link.
David Kollsete er ansatt som byråleder i HK Link.

David Kollsete blir ny sjef i HK Link

– Det var litt nå eller aldri for meg. 

Publisert

Det sier David Kollsete til KOM24. 

Han går nå fra stillingen som direktør for teknologi og utvikling i E.A. Smith til daglig leder i HK Link, Midt-Norges største digitale markedsføringsbyrå.

– Det er ikke så mange muligheter som dukker opp som byråleder i Trondheim, så det var litt nå eller aldri. Dessuten har jeg fått jobbet med strategien til Link tidligere, så jeg hadde litt tanker om hvordan jeg ville ha grepet an den rollen, sier han.

For selv om han nå har to år i E.A. Smith bak seg, har han og to perioder i HK-systemet bak seg.

Han var først nesten fem år i HK Reklamebyrå før han til HK Bits hvor han var partner og konsulent.

HK Link er en del av HK Alliansen består av fem byråer og består totalt sett av 70 ansatte. 

Til sammen omsetter byråene for 200 millioner kroner. 

– Hva var det som lokket deg tilbake?

– Det er først og fremst at det er ganske mye som skjer på markedsføringsfaget, sier han og snakker om høy utviklingstakt, inntoget til AI i en hverdag og en markedsføringsteknologi som har utviklet seg.

– Jeg tror vi kommer til å se ganske mye mer utvikling på martech-landskapet på AI framover. Det er et spennende fag å utforske og bidra inn i, sier han.

Han sier det var hyggelig å være ønsket tilbake i konsernet. 

HK Link har hatt flere gode vekstår og opplevd at det har vært så mye å gjøre på at man ikke har klart å ta unna alt, men nå er det tøffere tider som venter. 

Det er Kollstad forberedt på. 

– Jeg kommer fra et selskap som merket krasjen i november i fjor. Så det har vært ett år med nedbemanning og organisasjonsendringer, så å være forberedt på det scenarioet er jeg rustet for, sier han. 

Han mener likevel det er mange muligheter i markedet og snakke om at der noen kutter i markedsmidlene sine, er det alltid noen som satser og. 

– Det som gjør oss unike i regionen er at vi har mange ulike innganger til kundene våre og har en diversifisert kundeportefølje, sier han.

Byrået har i dag 21 ansatte. 

Det har ikke vært permitteringer, men de har redusert med en stilling på grunn av overkapasitet. 

– Er det fare for permitteringer i 2024?

– Vi må være forberedt på at det kan skje. Men det er ikke noe vi ser på nå. Vi har ambisjoner om å vinne kunder som skaper større dekningsbidrag på timene våre, sier han.

Han sier de må navigere en dobbelthet framover: De må både være forberedt på at markedsbudsjettene og lønnsomheten går ned, samtidig som de og ser på mulighetene for å posisjonere seg og ta flere kunder. 

– Det er litt opp til oss hvordan vi håndterer det. Vi skal ikke sitte stille i båten, men være proaktive og jobbe aktivt med utvikling av eksisterende kunder og jage nye, sier han.

Hovedmarkedet til HK Link er Trondheim og regionen rundt, men de har og noen større kunder i Oslo.

Kollsete er forberedt på større konkurranse om det de har sett på som trygge kunder i Oslo.

– Det er naturlig å ta en ekstra runde på samarbeidspartnerne nå, sier han.

Byrået omsatte for 102 millioner kroner i 2022, byråinntekten endte på 26,2 millioner kroner og et resultat på 2,2 millioner kroner etter skatt. 

Han sier at 2023 kommer til å ende omtrent på samme nivå. 

Håpet er vekst i 2024. S

– Vi har ambisjoner om vekst, men realismen er vel å komme ut likt som i år. Men kanskje vi skal budsjettere for en lavere byråinntekt, sier han. 

Powered by Labrador CMS