Eldar Skylstad om konkursen: – Selv pessimistiske budsjetteringer holdt ikke mål
Good Morning Naug er historie.
Kampanje meldte onsdag at reklamebyrået Good Morning Naug er konkurs.
De har eksistert siden 2019, da byråene Naug & Venner og Good Morning slo seg sammen. 2023 har vært et vanskelig år for reklamebransjen, noe Eldar Skylstad og de andre i Good Morning Naug har fått merke.
– Veldig mye handler rett og slett om markedet, som virker å være helt dødt om dagen. Mange sliter sånn som oss, med både permitteringer og nedbemanninger. Situasjonen treffer ulikt fra byrå til byrå, sier Skylstad til KOM24.
Hadde flere bein å stå på
Skylstad er partner i Good Morning Naug og tidligere byråleder. Helen Selberg Johansen er byråleder.
Good Morning Naug jobbet med flere store merkevarer, og tilbydde tjenester innenfor blant annet strategi, markedsføring, teknologiutvikling og design.
I opptakten til konkursen opplevde de en nedgang i etterspørselen på alle disse områdene.
– Situasjonen i markedet treffer ulikt fra byrå til byrå. Vi har hatt en ganske bred rigg med et bredt tilbud av tjenester. Nedgangen i reklamemarkedet merket vi ganske tidlig, og utover høsten har vi også fått kjenne på at markedet for tech-løsninger har tørket inn.
Skylstad omtaler tilstanden i bransjen som en «perfekt storm», med kunder som bruker mindre penger og mye ombruk av gamle kampanjer.
– Det har ikke vært noen stor dramatikk der vi har mistet mange kundeforhold. Vi mistet en kunde før sommeren, men det ble tatt høyde for gjennom nedbemanning, permitteringer og en lønnsjustering.
– Pengene sitter rett og slett ikke like løst som før, og det ble spesielt tydelig gjennom oktober og november. Vi reduserte prognosene og budsjettet, men selv ikke pessimistisk budsjettering holdt mål, sier Skylstad.
Flere mister jobben
Byrået har i dag 15 ansatte, som alle mister jobben. I tillegg er noen permittert, og Skylstad opplyser a totalt 18 mennesker må se seg om etter en ny jobb.
– Vi jobber med å finne nye løsninger, og er i dialog med kundene våre og våre ansatte. Det vi vil forsøke, er å redde flest mulig arbeidsplasser ved å finne nye arbeidsgivere til de som har jobbet hos oss.
Tidligere i år gikk reklamebyrået SMFB Dinamo konkurs. Like etterpå ble det kjent at de ville kjøpe konkursboet, og ta med seg flere ansatte videre i en ny satsing.
Dette har ikke Good Morning Naug tenkt å gjøre.
– Vi ser på det som for risikofylt i dette markedet, sier Skylstad.
– Gjør vondt
Skylstad har jobbet i reklamebransjen i flere år, og var byråleder i Good Morning AS også før fusjonen med Naug & Venner.
Likevel har han ikke erfaring med å stå i en situasjon som ligner på denne.
– Nei, det har jeg heldigvis ikke. Jeg har stort sett opplevd det motsatte, selv om ting selvfølgelig har gått opp og ned. Men jeg har aldri vært i nærheten av å jobbe på et sted som går konkurs.
Han synes det er veldig trist at de nå har nådd bunnen.
– De ter veldig tungt. Det gjør vondt å ikke lykkes i dette markedet. Det som bekymrer meg mest og som gjør vondest, er hvordan dette oppleves for alle de fine folkene som jobber her. Det har vært en utrolig fin gjeng å jobbe med.