Kampanjen «Ville du sittet på?», utviklet av Stine Åkerholm og Mathea Haga Kinder fra Elvebakken videregående skole, ble valgt som Folkets Favoritt.

Leverte beste trafikk-kampanje

131 helhetlige kampanjer og 45 interaktive produkter ble levert inn i DeathTrip-konkurransen for skoleåret 2023-24.

Publisert Sist oppdatert

(KLINGENBERG KINO, OSLO): For sekstende året på rad har Ung i trafikken invitert elever fra videregående skoler til å lage holdningskampanjer mot ruskjøring. Årets finale ble avholdt i en fullstappet sal på Klingenberg Kino i Oslo 7. mai. 

Konkurransen «DeathTrip» skal peke på innfallsvinkler til hvordan fylle- og ruskjøring kan motvirkes og forhindres. 

Hvert år blir de beste kampanjene brukt i undervnisningsopplegg til trafikalt grunnkurs, undervisning/kurs på fritidsklubber, og i ulike kanaler som web/sosiale medier, TV, kino, reklame på bussholdeplasser og lignende. 

Folkets favoritt

Rundt 70 klasser innen Media og kommunikasjon samt IT og medieproduksjon deltok i konkurransen. 

Etter utvelgelsesprosessen endte vi opp med 14 finalister: elleve i kategorien «Beste helhetlige kampanje» og tre i kategorien «Beste interaktive produkt».

Denne uken har medieelever avgitt sine stemmer for «Folkets favoritt», og vinnerbidraget «Ville du sittet på?» fra Elvebakken VGS stakk av med hele 64 prosent av stemmene.

Juryens begrunnelse lød slik:

– Vinnerbidraget er fengende, tydelig og har et godt budskap. Målgruppen mener den har stor påvirkningsevne.

Kampanjen, skapt av Stine Åkerholm og Mathea Haga Kinder, består av en hovedvideo, SoMe-video, plakat, levende plakat, interaktivt bilde og til og med armbånd (merch).

– Det er veldig gøy. Vi har jobbet skikkelig hardt, og det føles ekstra godt å lykkes, uttalte vinnerne, som nå er 10 000 kroner rikere.

Beste interaktive produkt

Førsteplassen for beste interaktive produkt og 10 000 kroner gikk til «The game» fra Vågen vgs. 

Skapt av Amund Laudal Breivik, er dette et spill tilgjengelig for mobil og PC.

Spillet setter deg i en situasjon hvor du fyllekjører og ender opp med å kjøre i motsatt trafikk. Du har ingen mulighet til å stoppe og mister fatningen mer og mer desto lenger du holder ut.

Amund Laudal Breivik fra Vågen vgs har utviklet et spill for mobil og PC.

Beste helhetlige kampanje 

Førsteplassen for beste helhetlige kampanje, samt premien på 30 000 kroner, gikk til Sørumsand vgs for deres kampanje «Kjør sober eller game over».

Kampanjen ble utformet av Ola Grønvold Hagen, Edvard Bertelsen, Oliver Borgersen, Emil Jahr og Nikolai Turøy Bakstad. Den inkluderte en hovedvideo, tre korte videoer, en GIF, et Snapchat-filter, en interaktiv video og fem plakater.

– Det er helt uvirkelig å vinne. Det er deilig å se at alle timene vi har lagt ned, fra planlegging og filming til redigering, har vært verdt det, uttrykte en entusiastisk gjeng fra scenen.

Førsteplassen, samt premien på 30 000 kroner, gikk til Sørumsand vgs for deres kampanje «Kjør sober eller game over».

Andreplassen, sammen med en premie på 15 000 kroner, tilfalt «Tragisk» fra Breivang vgs.

Kampanjen ble utviklet av Aksel Theodor Endresen, Kristian Johan Endresen Bergesen, Joachim Rakkenes Nagel, Mats Karlsen Setermo og Jørgen Elias Strandskog. 

Den omfattet en hovedvideo, to kinoreklamer, to SoMe-videoer, tre roll-ups, et spill, et Snapchat-filter, merchandise og fire plakater.

Tredjeplassen og 5000 kroner gikk til Folkets favoritt «Ville du sittet på?» fra Elvebakken vgs.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS