Nasjonalforeningen for folkehelsen med ny demenskampanje
Lanserer en ny film for å styrke bevisstheten rundt demens og foreningens arbeid med sykdommen.
– Antall demenssyke vil doble seg om få år. Det haster med å øke kunnskapen og intensivere forskningen. Demens er en sykdom noen av oss får, men som ingen har overlevd. Ennå, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen i en pressemelding.
Gerhardsen poengterer at ordet "ennå" bærer med seg et håp for fremtiden og er en sentral del av kampanjens budskap.
Det er TRY som står bak kampanjen for Nasjonalforeningen for folkehelsen og det kreative teamet har vært Norunn Blichfeldt Schjerven og Håvard Nærdal
Kristine Eikenes, kundeansvarlig i TRY, sier i pressemeldingen at det var avgjørende å finne et kreativt grep som adresserte de vanskelige situasjonene uten å bli for trist eller påtrengende.
– Det har vært en jobb med 100 prosent mening, sier hun.
Kampanjen baserer seg på innsikt fra en undersøkelse som viser at mens 76 prosent av befolkningen mener at demens er et stort samfunnsproblem, og 72 prosent mener at det er sannsynlig at de selv kan bli rammet, assosieres Nasjonalforeningen for folkehelsen først og fremst med "folkehelse" fremfor "demens".
– Nasjonalforeningen for folkehelsen har gjort et utrolig viktig arbeid med å støtte både demenssyke og deres pårørende. Vi håper denne filmen kan bidra til å sette dette arbeidet på kartet og øke forståelsen for demens som mer enn bare en naturlig del av alderdommen, sier Gerhardsen.