Reklamemarkedet vokser, tross usikkerhet i økonomien
Mediebarometeret for første halvår er klart.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet for første halvår 2022 vokser med 6,8 prosent, noe som tilsvarer 317 millioner kroner. Dette er i tråd med tidligere prognoser, men med en sterk inngang på året avtar veksten de siste to månedene.
– Både mai og juni viser tilbakegang sammenlignet med fjoråret, og juni isolert går tilbake 7,4 prosent, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding mandag.
Hun legger til at digitale flater og TV bidrar til størst tilbakegang mens utendørs og kino ikke uventet fortsetter å vokse mot samme måned i fjor.
– Dette til tross, markedet totalt vokser første halvår, sammenlignet med 2021, sier hun.
Et kaldt sommerbad
– Juni gir oss et lite «kaldt bad» på vei inn i sommeren. Omsetningen for måneden isolert er lavere enn forventet, men vi må likevel ikke glemme at juni 2021 hadde overraskende høy omsetning, så dette er vel så mye en korreksjon tilbake til normalen, sier medie- og forhandlingsdirektør i dentsu, Harald Eide-Fredriksen.
Digitale medier står totalt for 41,8 prosent av omsetningen som går via mediebyråene, og kanalen vokser moderat første halvår med 3 % mot samme periode i fjor. Både display, sosiale medier, søk og online video viser forsiktig vekstkurve.
TV øker med 3,9 prosent første halvår som utgjør en vekst på nesten 66 millioner. Og selv om vi ser en tilbakegang på nesten 20 prosent for juni isolert, står TV seg bra, til tross for en presset varelagersituasjon.
– Konflikten mellom TV2 og Altibox preger naturlig nok markedet – det anslås at TV2 har rundt 20 prosent mindre varelager på grunn av dette. Men i 2021 hadde vi også fotball-EM i juni, som naturligvis bidro til en sterk måned i fjor, sier Harald Eide-Fredriksen.
En solid innhenting for kino
Det er gledelig å se at radio gjør det sterkt og vokser med hele 13,3 prosent mot fjoråret, noe et utsolgt TV-marked helt sikkert har bidratt til. Podkast holder seg på samme nivå som i fjor og den store veksten lar fortsatt vente på seg.
Sommer og utendørsannonsering følger hverandre naturlig og også i juni fortsetter veksten for kanalen med hele 40,2 prosent. Dette er en økning på 15 millioner fra juni i fjor og viser at utendørs er den kanalen som øker mest i denne sommermåneden, målt i kroner. Hittil i år øker utendørs med 130 millioner kroner, en vekst 73,7 prosent fra 2021.
Kino viser også solid innhenting første halvår fra 2021, med en vekst på 41 millioner kroner og hele 303 prosent.
– Vi velger å være forsiktige optimister for andre halvår, selv om en rekke faktorer kan påvirke i negativ retning. Høy inflasjon og energipriser, høyere renter, krig og streiker påvirker lommeboken til folk i ulik grad, og ikke minst forbrukernes opplevelse og forventning til egen økonomi. Dette kan forplante seg til handelen og igjen til annonsørenes markedsbudsjetter, sier Harald Eide-Fredriksen.