Slik bruker selskapene manipulerende design
– Dette er følelsen selskapet vil du skal ha.
(Grieghallen): – Jeg skjønte raskt at jeg ikke kunne stole på de store selskapenes historiefortelling.
Det sier Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet.
Tirsdag var han på Volumkonferansen i Bergen og snakket om hvordan man kan få kontroll på de store selskapene.
Han snakker om hvordan de store tech og SoMe-selskapene bruker manipulerende design mot forbrukerne.
Han har de siste ti årene forsøkt å forstå hvordan selskapene påvirker livene våre og samfunnet ved hjelp av blant annet manipulerende design.
Han viser noen eksempler fra en bestillingsside for overnatting på nettet og hvordan de bruker manipulerende design. Der de skriver at det er bare ett rom igjen, just added, booked one hour ago. Ting som gjerne gjør at du blir stresset og det skaper en følelse av knapphet.
– Dette er følelsen selskapet vil du skal ha. Du tenker ikke lenger sakte, du har følelsen av dårlig tid. Det er sentralt i manipulerende design, forklarer han.
– Man bruker et grensesnitt eller egenskaper ved et design som styrer, lurer eller presser forbrukeren til å valg som først og fremst er i virksomhetenes interesse, mener han.
Han viser og til blant andre Facebook som og bruker klikkflyt, manipulasjon og dårlig samvittighet.
Myrstad sier han blir dyster av og til når han surfer på nettet og finner ut alt som er galt.
– Det er mye avhengighetsskapende design. instant scroll. avhengighetsskapende mekanismer, sier han.
Myrstad ble i fjor høst tildelt Mozilla Rise 25 Awards. Prisen gis til personer som bidrar til et mer etisk, ansvarlig og inkluderende internett.
Prisen blir gitt på bakgrunn av arbeid som er gjort knyttet til personvern, manipulerende design og sikkerhet i internett-tilkoblede produkter, og som blant annet har ført til strengere regulering av overvåkingsbasert markedsføring i Europa, bidratt til EUs Cyber Resilience Act og ny IT-sikkerhetslov i California.
Amazon har også fjernet manipulerende design for alle brukere i EU etter en av Forbrukerrådets aksjoner.
Men det er ikke bare sosiale medier og nettsider som er problemet. Myrstad sier at nå kan spillbransjen forvente seg mer oppmerksomhet fra dem.
– Det er fokusert altfor lite på spillverdenen. I spillverden er det akseptert en utvikling der det er lov å bruke manipulerende design, sier han og viser til bruken av virtuell valuta.
Han sier at det å bruke virtuell valuta er sammenlignbart med det å gå på REMA 1000 og du må kjøpe Rema coins i inngangen, overføre det på eget kort og alle priser er i Rema coins på butikken.
– Dette må vi gjøre noe med, det er faktisk ulovlig. På lang sikt vinner du på å bygge tillit, sier han.
Nylig var Myrstad i EU-parlamentet og snakket om manipulerende design og han har et stort håp. Selv om ting tar enormt lang tid.
– Vi må jobbe hardere for å holde selskapene ansvarlige og tvinge dem til å samarbeide så tilsynene kan gjøre jobben sin, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no