«Hvorfor kan ikke jeg være som alle andre?»

Helsedirektoratet «knuser» ansikter for å forebygge seksuelle overgrep mot barn

– Skyldes at vi ikke ønsker at det skal knyttes noe ansikt til tematikken, sier Erlend Ryvold Ski i Helsedirektoratet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siden uke 40 har Helsedirektoratet og hjelpetilbudet, Detfinneshjelp.no, vært synlig i forskjellige uttak i bybildet. Kampanjen er ikke den første for hjelpetilbudet, men den største – og skal forebygge seksuelle overgrep mot barn.

Fakta:

Detfinneshjelp.no er et nasjonalt lavterskeltilbud utarbeidet av Helsedirektoratet. Råd og veiledning på chat er tilgjengelig fra nettsiden. Behandlingstilbudet er tilgjengelig i Helse Sør-Øst RHF, Helse Vest RHF, Helse Midt-Norge RHF og Helse Nord RHF.

Kilde: Detfinneshjelp.no

– Nå har vi en annen retning på budskapet og vi ligger enda tettere på kjernemålgruppen denne gangen, forteller seniorrådgiver og sosiale medier-ansvarlig i Helsedirektoratet, Erlend Ryvold Ski til KOM24.

«Hvorfor er jeg sånn?»

Med spørsmålene «Hvorfor er jeg sånn?» og «Hvorfor kan jeg ikke være som alle andre?», kommer budskapet om hvordan de som trenger hjelp til å håndtere seksuelle tanker om barn, kan få dette gjennom informasjon eller en bemannet chattetjeneste. De som ønsker kan også få tilbud om behandling.

Erlend Ryvold Ski

– Ut ifra internasjonal forskning kan vi anslå at dette gjelder 110 000 personer i Norge, men vi har ingen sikre tall å forholde oss til. Vi har valgt et forsiktig anslag ettersom vi ikke har noe mer spesifikt for Norge, men vi har likevel ingen grunn til å tro at Norge skiller seg ut fra andre land på dette området.

Det er Dinamo og One Big Happy Family som står bak kampanjen i samarbeid med direktoratet. Mindshare har stått for arbeidet med medieplanen.

– Dinamo fikk oppdraget i forbindelse med et avrop på vår rammeavtale for reklametjenester i fjor høst, og dette er resultatet av deres besvarelse i anbudskonkurransen. Sammen har vi jobbet tett med dette siden desember i fjor med å tilpasse og sikre at budskapet blir rett.

Vet ikke hvem de treffer

Det er to ulike grunner til at ansiktet ser knust ut.

– Det første er anonymitet – som skyldes at vi ikke ønsker at det skal knyttes noe ansikt til tematikken. Det handler rett og slett om at vi ikke vet nøyaktig hvem denne kampanjen og budskapet går til.

Helsedirektoratet ønsker ikke å gi noen et gjenkjennelig ansikt rundt denne tematikken.

«Det føles riktig, men burde føles feil.»

– Dette gjelder en relativt stor gruppe i befolkningen som vi ikke vet hvem er, og derfor hadde det ikke vært riktig å knytte det mot et for spesifikt ansikt. Illusjonen av det knuste glasset skal også gi en stoppeffekt for å skille seg ut.

Tidligere har kampanjer av denne karakteren stått for mye støy i kommentarfeltet. Ryvold Ski tror formuleringen av detfinneshjelp-kampanjen gjør at det ikke har rent inn med kommentarer og reaksjoner.

«Vi aner ikke om denne annonsen er til deg. Du ser den fordi du er 18–35 år og mest sannsynlig er du mann. Utover det vet vi ingenting om hvem du er og har ikke brukt noen data om akkurat deg for å vise den denne annonsen.»

– Den første setningen tror jeg bidrar i stor grad til færre kommentarer enn hva vi normalt er vant med. Vi vet ikke hvem denne annonsen er til – budskapet er enkelt at hvis noen ønsker hjelp, så kan de ta kontakt. Det er viktig for oss at ingen føler at vi mistenker dem, og derfor bruker vi bare kjønn og generell alder når vi segmenterer annonsene.

– En pris vi må være villig til å betale

Det er mange ulike hensyn som er diskutert i forbindelse med denne kampanjen, blant annet at annonsen viser både en mann og en kvinne.

«Hvorfor er jeg sånn?»

– Begge kjønn er viktig, men statistikken viser at cirka 85 prosent av overgrep mot barn utføres av menn. Vi har også fått kritiske tilbakemeldinger fra publikum på at det mangler personer med mørkere hudfarge i materiellet, men bakgrunnen for at vi ikke har valgt modeller med tydelig mørkere hudfarge, er at vi ikke ønsker å stigmatisere eller velge modeller med for tydelig gjenkjennelse.

Alle tilbakemeldinger tas imot inn i arbeidet med fremtidige kampanjer.

– Vi lytter til hva folk sier fordi vi er klar over at dette kan oppleves støtende og vekke sterke følelser. Vi er veldig åpne for å gjøre justeringer i fremtidig materiell, ut fra tilbakemeldinger vi får. Men selv om noen kan føle seg støtt eller bli sint, er det en pris vi må være villig til å betale for å forebygge seksuelle overgrep mot barn. Det veier alltid tyngre.

Kampanjen skal gå ut året i ulike uttak.

– Kunnskapsgrunnlaget på dette området er svakt, så det er krevende å si noe konkret om effekten. Men tilbakemeldingen fra klinikkene er at de har merket økt pågang på chattetjenesten etter kampanjen startet, så vi kan trolig si at kommunikasjonen fungerer som ønsket og bidrar til at flere oppsøker hjelp.

Powered by Labrador CMS