DNB fremhevet pusteøvelser som et nyttig tips for å takle stresset mange kan føle når rentene stiger. Reklamen ble presentert av bankens forbrukerøkonom, Silje Sandmæl.

– Å vise Silje Sandmæl som ruller ut en yogamatte som respons på en økende styringsrente, kan tolkes som å vise fingeren til kundene

Rentene stiger, men DNBs Silje Sandmæl oppfordret folk til å ta en timeout. DNBs yogamattestrekk for renteøkningen utløste en storm av protest. 

Publisert Sist oppdatert

«Nok en gang satte Norges Bank opp styringsrenta, og jeg vet at det stresser mange. Og når jeg blir stressa, så er det bare én ting som hjelper – det er å ta en timeout og puste».

DNB-reklamen der bankens forbrukerøkonom Silje Sandmæl ruller ut yogamatta som respons på renteøkningen – og ber andre gjøre det samme – er nå slettet fra bankens sosiale medier. 

– Her bommet vi på kontekst, og den læringen tar vi med oss videre. Bruken av yoga som visuelt virkemiddel, sto rett og slett i veien for å få fram budskapet vi ønsket å formidle da denne ble laget tidligere i sommer, sier divisjonsdirektør for DNBs innholdsavdeling, Pernille Borchgrevink-Lai per e-post til KOM24. 

– Vi evaluerte tilbakemeldingene og fjernet filmen, men dessverre ble en versjon liggende ute på Facebook ved en feil, legger hun til. 

– Er det tull?

Reklamen ble publisert av storbanken i sosiale medier 18. august, dagen etter at Norges Bank hevet styringsrenten med 0,25 prosentpoeng. 

–DNB Nyheter lager innhold som skal hjelpe nordmenn med privatøkonomien. Denne filmen er et av uttakene vi lagde i anledning rentemøtet i august, sier divisjonsdirektøren. 

– På dette tidspunktet opplevde forbrukerøkonomen vår, Silje Sandmæl, at flere var bekymret for hvordan privatøkonomien ville utvikle seg fremover, fortsetter hun.

Mange fikk også med seg at den ble harselert med i fredagens «Nytt på Nytt» på NRK. Der ble forbrukerøkonomens råd satt opp mot de 19 milliardene banken har delt ut i utbytte til aksjonærene i år. 

«Er det tull?» utropte panelet. «Pust med magen, da vel. Det er ikke verre en det, folkens» fortsatte Bård Tufte Johansen. «Og når du er fattig og står i køen til Fattighuset, har du tid til å gjøre litt yoga», sa Johan Golden- «Det er vel bare å få råd til yogamatte som er det eneste problemet», fortsatte Tufte Johansen. 

– Viser fingeren

– Å vise Silje Sandmæl som ruller ut en yogamatte som respons på en økende styringsrente, er symbolsk og kan tolkes som å vise fingeren til kundene. 

Det sier Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Høyskolen Kristiania til KOM24. 

Reklameeksperten undrer seg over hvordan DNB har valgt å håndtere sin egen markedsføring, og om de har tatt hensyn til publikums og medienes reaksjoner.

Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Institutt for markedsføring, School of Communication, Leadership and Marketing ved Høyskolen Kristiania.

– Det virker som om DNB har oversett betydningen av å ha profesjonelle mellomledd, eller til og med en anstendig redaksjonell tilnærming. Det kan virke som om de stryker seg selv medhårs og at de ikke forstår hvordan de blir oppfattet i offentligheten, fortsetter han.

Tangen påpeker DNBs overmodige tilnærming, spesielt med suksessen til forbrukerøkonomen Silje Sandmæl.

– Silje har blitt kjendis og en PR-person for DNB samtidig. Dette har gitt banken en inngang til redaksjonelle miljøer, men det er viktig å huske at «forbrukerøkonom» ikke er en faglig tittel. Hun blir en representant fra banken som uttaler seg om økonomi uten å måtte stå til ansvar for bankens egentlige handlinger, sier han. 

– Det er en slags blanding av gladsnakking, framsnakking, positivet og irriterende pekefingermentalitet. Det er faktisk noe av det verste som finnes i offentligheten, avslutter Tangen. 

– Har tatt læring

Videoen er mandag borte fra bankens kanaler. 

– DNB Nyheter lager innhold som skal hjelpe nordmenn med privatøkonomien. Tangen står fritt til å mene hva han vil, men vi opplever at det er stort behov for gode råd om privatøkonomi om dagen, og Silje Sandmæl har jobbet som økonomisk rådgiver for det norske folk i over 10 år, svarer divisjonsdirektøren. 

– Da denne filmen ble laget, opplevde Silje at flere var bekymret for hvordan privatøkonomien ville utvikle seg framover. Basert på spørsmål fra følgerne var Siljes råd i filmen å ta et pust i bakken og få oversikt over økonomien, sortere regningene og/eller undersøke muligheten for å få avdragsfrihet på billån og boliglån, fortsetter hun. 

Borchgrevink-Lai sier avslutningsvis at DNB kommer til å fortsette deres oppdrag om å lage innhold som hjelper nordmenn med privatøkonomien, men at de har tatt læring av reaksjonene denne filmen skapte. 

Powered by Labrador CMS