E24: – For oss er det totalforbud mot å bruke forbrukerøkonomer som ekspertkilder
– Rent genrelt mener jeg norsk presse har en lang vei å gå når det gjelder å ha et reflektert forhold til hvem man bruker som eksperter i ulike sammenhenger.
Det sier Lars Håkon Grønning, som nylig ble utnevnt til publisher for E24 til Pressepodden i Medier24.
Han har innført nye regler for hvem man har lov til å bruke som ekspertkilder i avisen. Han peker på det at noen er professor i noe betyr ikke at man er relevant som ekspert på alle områder.
Totalforbud
– Kanskje det eksempelet som har stått tydligst fram over tid er den bruken av såkalte forbrukerøkonomer, som er en tittel som nok for menigmann intuitivt utstråler en viss autoritet og troverdighet. Og mange forbrukerøkonomer har mye fornuftig å melde, men dette er jo folk som er ansatt i kommunikasjonsavdelingene i de store finansinstitusjonenene der de er, peker han på.
Internt i E24 har de nå gått flere runder på hvordan man skal forholde seg til forbrukerøkonomene og konklusjonen er entydig.
– For oss er det et totalforbud mot å bruke forbrukerøkonomer som ekspertkilder, sier han.
Men han understerker at det ikke er totalforbud mot å skrive om forbrukerøkonomene.
– Det er ikke forbud mot kritisk og undersøkende journalistikk mot forbrukerøkonomer, men som eksperter er det no go for oss nå, sier han til Pressepodden.
– Ukritisk bruk
– Men dette er jo gjerne folk som kan mye? De er gode på å formidle ting og leser seg opp før de kommer i spaltene. Hva er det som skal til for å bli ekspert?
– Skal du være ekspert på noe så må det være hakket over at du har lest deg opp på noe og er flink til å formidle. Det jeg tror er grunnen til at de blir så mye brukt og av og til ukritisk brukt, er at disse er personer som har som jobb å være tilgjengelige og de er gode formidlere. Og mye av det som formidles er absolutt fornuftig, det er ikke det. Men dette er ikke noen beskytta tittel, peker han på.
– Genialt påfunn
Han kaller det et smart og genialt påfunn fra finansinstitusjonene som de absolutt skal ha kred for.
– Men vi som presse og media har et ansvar for hva slags bakgrunn og kompetanse de vi bruker som eksperter de facto har, sier han og sier at de som avis har et ansvar overfor leserene om å være transparente på hva slags bakgrunn ekspertkildene deres har.
En som har markert sin skepsis til forbrukerøkonomer er Daniel Holmeide Strand, daglig leder i Skeid fotball.
Han har i flere runde på Twitter kritisert bruken av forbrukerøkonomer og da særlig DNB, noe som endte med en debatt i Dagsavisen på et tidspunkt.
Han støtter E24s valg.
– De fleste redaksjoner bør holde seg unna disse forbrukerøkonomene som i prisnippet reklamerer for tjenester for oppdragsgiverene sine, sier han til KOM24.
Han mener forbrukerøkonomene ofte befinner seg i en gråsone mellom nyheter og innholdsmarkedsføring.
– De hadde aldri fått slippe til og kommentere løpende nyheter om de hadde hatt tittelen kommunikasjonsansvarlig, mener han.
KOM24 var i kontakt med kommunikasjonsdirektør i DNB, Vibeke Hansen Lewin mandag formiddag, da kunne hun ikke stille opp i et telefonintervju for medietrykket var så stort da banken hevet utlånsrenten sin.
Tirsdag formiddag svarer hun på e-post.
– Det er positivt at E24 og andre redaksjoner er bevisst på hvilke eksperter de bruker. Hvis de gjør en kvalitetssikring av hvilke kilder de bruker basert på faglige kvalifikasjoner og relevant bakgrunn for saksområde, ville jeg forventet at Forbrukerøkonom Silje Sandmæl fortsatt ville være en ettertraktet kilde. Hun er utdannet økonom og har 20 års erfaring fra ulike roller i finansbransjen. I tillegg er hun en av Norges beste formidler av økonomi, skriver Lewin.
Hun skriver at felles for alle deres eksperter er at de har relevant bakgrunn og fagkunnskap for temaet de uttaler seg om.
– I en periode der mange opplever økte levekostnader, økte renter og har stort behov for råd og veiledning for å ta gode grep om egen økonomi er det særlig stor etterspørsel etter Forbrukerøkonomens råd. I DNB Nyheter, som har 270.000 visninger hver uke, merker vi økt etterspørsel etter Forbrukerøkonomen, og våre undersøkelser viser at 7 av 10 tar grep om egen økonomi etter å ha lest nyhetssaker med Silje. Det kaller vi god forbrukerjournalistikk, skriver hun.
– Men er det journalistikk dere driver på med? Er det ikke markedsføring av bankens tjenester?
– DNB Nyheter er ikke en vanlig nettavis. Vi er ikke uavhengige, vi er ikke nøytrale journalister og vi som skriver her får lønn av banken. Likevel er DNB Nyheter heller ikke «bare» reklame. Vårt mål er å «hjelpe folk å bli litt klokere gjennom kommunikasjon som opplyser, skaper tillit, engasjerer og motiverer til å ta de riktige økonomiske valgene i hverdagen.» Det betyr at alt vi gjør skal gi deg som leser noe igjen for å bruke tid på det vi lager – gode råd, inspirasjon eller ny kunnskap, skriver hun.