Mer å gjøre for inhouseavdelingene:
– Læringskurven har vært bratt
Tre bedrifter opplyser at de under korona løser flere oppgaver internt, får dekket flere ulike behov og er mer samkjørt.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Koronakrisen har uten tvil påvirket kommunikasjonsbransjen, og bransjens måte å jobbe på.
Vi har spurt tre bedrifter hvordan koronapandemien har påvirket deres inhouseavdeling, og ikke minst hvor viktig deres egen inhouseavdeling har vært i en tid som denne.
Direktør for kommunikasjon og PR, Chris Guldberg, og markedsdirektør Camilla Beck i Norges Sjømatråd kan meddele at koronakrisen til og med har brakt med seg noen fordeler.
– Vi jobber naturligvis mye mer digitalt, for eksempel med digitale events i stedet for fysiske konferanser, og sosiale medier. I tillegg bygger vi mer digital kompetanse og har mer tid til analyse, sier Guldberg og Beck.
Frigjør tid
Videre forteller duoen at de på grunn av mindre reising og færre fysiske møter, har ført til at de nå løser flere oppgaver internt.
– Vi har fått frigjort mer tid til å jobbe med større utviklingsoppgaver og oppgaver som har blitt liggende i en ellers hektisk tid.
De kan fortelle at også deres markedsføring har endret seg som en konsekvens av koronakrisen.
– I en utfordrende tid for mange norske sjømateksportører, har vi utviklet nytt og mer kjøpsutløsende markedsmateriell. Etter som restaurantene i mange land måtte stenge som følge av «lock down» eller omsetning i HoReCa (hotell, restaurant og catering red.anm) falt på grunn av restriksjonene myndighetene innførte, har det vært en vridning i markedsarbeidet mot andre kanaler. Heldigvis jobber vi med mat – som vi alle må ha.
Guldberg og Beck fortellerat de verken har økt eller redusert bemanningen som en følge av krisen, og beskriver deres egen inhouseavdeling som «svært viktig».
– Vi har hatt flere krevende beredskapssaker som vi har løst på en god måte grunnet dyktige ansatte med høy kompetanse om sjømat og næringen. Behovet for internkommunikasjon har blitt enda viktigere, avslutter de.
- Mulighet til å jobbe med temaene over tid
Kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen i DNB forteller at det for dem var helt avgjørende å ha sin egen avdeling med eksperter for å nå effektivt ut.
– Det var avgjørende at DNB Nyheter var rigget som et mediehus med finans- og forbrukerredaksjon og etablerte kanaler da pandemien traff Norge i mars. I den akutte fasen oppstod et enormt behov for informasjon, hjelp til å tolke utviklingen og gode økonomiske råd, sier Hansen.
Hun forteller at de har hatt samme bemanning hele veien, men at de nå rigger seg for en økning.
–Vi ser at målgruppene dreier etterspørselen mot en ny type innhold, så derfor rigger vi oss nå for økt videoproduksjon. I disse dager står vi klare med et helt nytt flerbruksstudio for blant annet video- og podkast-produksjon, og vi derfor rekruttere en videojournalist.
Og at deres egen inhouseavdeling har vært viktig i krisetider, er det ingen tvil om.
– Når så mange trengte vår innsikt og våre råd på en gang, var det helt avgjørende at vi effektivt kunne nå ut med våre eksperter gjennom etablerte kanaler. Vi selger ikke shampo eller sjokolade, sier hun og fortsetter:
– Hvis vi skal klare å ha det tempoet som er nødvendig, gjøre innholdet mulig å forstå og hjelpe folk til å ta grep om økonomien sin, må vi ha de flinkeste folka på saken, og muligheten til å jobbe med ekspertene og temaene over tid, avslutter Hansen.
– Har kunnet dekket ulike behov
Konstituert kommunikasjonsdirektør Lisa Sivertsen i Kirkens Nødhjelp forteller at krisen har gitt dem alternative måter å samarbeide på.
– Siden Kirkens Nødhjelp er en internasjonal organisasjon, baserer mye av innholdet vårt seg på reiser til programområdene våre. Da grensene ble stengt i mars måtte vi se på alternative måter å samarbeide på. Som et resultat av pandemien har vi gått gjennom alt fra møtefrekvens til smarte og innovative måter å jobbe sammen på, sier Sivertsen.
Pandemien har gjort at organisasjonen har vært nødt til å ha en enda tettere dialog med sine «utekontor», jobbe mer sammen om løsninger og i tillegg hatt mye opplæring.
– Læringskurven har vært bratt, men jeg tror vi har blitt en mer samlet og samkjørt organisasjon, og vi har lært enormt mye om digital kommunikasjon sammen. Til tross for at vi er i mange land, har ansatte med ulike nasjonaliteter og fagområder, er målet vårt å være ett samlet Kirkens Nødhjelp. Det har vi greid gjennom denne krisen.
Sivertsen forteller at de verken har redusert eller økt bemanningen under krisen, men at det har vært travelt og at kommunikasjonsavdelingen har hatt «større pågang enn noensinne».
Også for Kirkens Nødhjelp har det vært helt avgjørende å ha sin egen avdeling inhouse.
– For takket være at vi er en sterk faglig sammensatt avdeling, har vi kunnet dekke mange ulike behov. Samtidig har vi kunnet vise alle våre støttespillere at hjelpen kommer frem, også i denne globale krisen. Kirkens Nødhjelp har jobbet med vann og hygiene i over 60 år. Det har aldri vært viktigere enn i 2020.