– Jeg tenker det er bra å småtryne litt innimellom, og i teamet mitt har vi en raus tabbekvote som henger sammen med at vi vil eksperimentere mer for å lære. Samtidig kan det jo fort gi adrenalin i min jobb hvis jeg tryner på områder hvor det helst ikke skal eksperimenteres.

#Sommerpraten

Vibeke inviterte en journalist til et større, konfidensielt prosjekt

– Ironisk nok skulle vi i møtet legge en taktikk for å unngå lekkasjer før offentliggjøring av prosjektet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det kommunikasjonsdirektør i DNB, Vibeke Hansen Lewin som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass?

– Ja, giftet meg i fjor og måtte ha nytt pass med nytt navn.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– I år blir sommerens høydepunkt å feire bryllupsfest hjemme i hagen. Vi måtte pandemi-utsette festen ett år. Nå gleder alle seg så mye at det er der vi legger kruttet i år. Før det lader vi opp med hytteferie i Kragerø og Risør. En svipp innom Kristiansand Dyrepark blir det også, så er alle glade.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Mange, og de beste minnene handler om bading. Ett øyeblikk som står seg ut er fra en dykkerferie utenfor Palawan i Filippinene for noen år siden. En 200-kilos havskilpadde svømte mot meg, og skjøv meg til side med den store loffen sin. En helt fantastisk opplevelse!

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Nike sin 50 th anniversary film «Seen it all» av Spike Lee. En miks av ikoniske sportsøyeblikk, superstjernene til Nike og helt rå historiefortelling. «Zimmie» sin statement «I know you think you have seen everything, but you ain’t seen nothing yet», gir litt å tygge på.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Connie og Levi, DNB Ung-ambassadørene våre! Gjennom et eget visuelt videokonsept i sosiale medier hjelper de unge med alt de lurer på om økonomi som fersk i voksenlivet. Det funker dødsbra, mye fordi de er skikkelig gode på å bruke innspill fra de unge selv og data til å utvikle konseptet videre. De har vist at bank, pensjon og aksjer kan bli ganske festlig med de rette folka, og jeg lærer masse av dem hele tiden.

– Når tryna du sist på jobb?

– Jeg tenker det er bra å småtryne litt innimellom, og i teamet mitt har vi en raus tabbekvote som henger sammen med at vi vil eksperimentere mer for å lære. Samtidig kan det jo fort gi adrenalin i min jobb hvis jeg tryner på områder hvor det helst ikke skal eksperimenteres. En fersk tabbe var da jeg ved en feil inviterte en journalist med samme navn som en kollega til et møte om et større, konfidensielt prosjekt. Ironisk nok skulle vi i møtet legge en taktikk for å unngå lekkasjer før offentliggjøring av prosjektet. Innkallingen var så kryptisk og stappet med kodenavn, at journalisten heldigvis ikke skjønte hvilket scoop hen hadde fått invitasjon til.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Det viktigste er å finne noe du elsker å gjøre. Da får du den nysgjerrigheten, energien og staminaen du vil trenge for å utvikle deg til å bli skikkelig god på ditt felt. Jeg tenker det er få hokus pokus råd som passer for alle. Men du kommer langt med å være skrudd på, komme med egne ideer og rekke opp hånda når ideene skal gjennomføres. Hvis du i tillegg finner deg en sjef som også heier på deg så du lykkes, er mye gjort!

Powered by Labrador CMS