Gigantoppkjøpet: – Et nytt «big bang» i reklameverdenen

Omnicoms oppkjøp av rivaliserende holdingselskap Interpublic Group markerer det fjerde «big bang» i byråbransjens historie, ifølge Edelman-sjef Richard Edelman.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble det kjent at Omnicom kjøper IPG.

– Dette er den fjerde store konsolideringen, og det vil alltid føre til betydelige endringer, sier Edelman til PRWeek.

Den første store hendelsen i bransjens historie, forklarer Edelman, skjedde på 1950-tallet da Marion Harper etablerte Interpublic Group, verdens første holdingselskap for markedsføringstjenester, med McCann Erickson som kjernen. Den neste store endringen kom i 1986 da Omnicom Group ble dannet gjennom fusjonen av BBDO, Doyle Dane Bernbach og Needham Harper Worldwide. I 2002 fulgte Publicis etter med sin fusjon med Bcom3 Group, noe som gjorde selskapet til verdens fjerde største holdingselskap på den tiden. 

Omnicom Media Group er et globalt mediebyrånettverk bestående av byråene PHD, OMD og Hearts&Science. Globalt er de over 21 000 ansatte. I Oslo er de 110 ansatte som jobber i PHD, OMD, Hearts&Science, samt spesialistavdelingene FUSE, Resolution og Annalect. 

IPG Mediabrands er på sin side et globalt byrånettverk med over 13.000 ansatte. I Norge er de representert ved selskapene UM og Initiativ.

følge Edelman er det to hovedfaktorer som driver denne fusjonen: kunstig intelligens (AI) og logikken bak å kombinere ressurser. Han mener at denne typen mega-fusjoner handler om å skape skala og effektivitet.

– PR-bransjen må fortsette å bevise at den faktisk gir konkrete resultater. Det er ikke nok med klipp eller andre ting, sier Edelman til PRWeek.

– Du må selge ting eller forbedre omdømme på en kvantitativ måte. Vi må være konkrete, sier han.

Edelman spår at fusjonen vil føre til konsolidering av byråer under holdingselskapenes paraply. Omnicoms reklamebyråer er allerede samlet i Omnicom Advertising Group, og lignende grep kan ventes for andre deler av virksomheten. 

Likevel advarer han om at slike omstruktureringer kan føre til talentflukt.

Fusjonen legger økt press på London-baserte WPP, som nå må konkurrere med en større og mer verdsatt rival. Edelman peker på at slike sammenslåinger ikke er enkle å gjennomføre, og nevner WPPs sammenslåing av BCW og Hill & Knowlton som et eksempel.

– Dette er ikke enkelt å gjennomføre når du har slike mega-kombinasjoner, sier han.

Edelman ser til og med positivt på oppkjøpet, som han mener styrker posisjonen til uavhengige aktører som hans eget firma.

– Min oppfatning er at dette gjør vår posisjon som et uavhengig og privateid selskap mer attraktiv, fordi vi fokuserer på kundene og ikke på effektivitet, sier han. 

– Det er det jeg har til hensikt å gjøre.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS