Fra venstre: Erik Enger i PD og Tom Erik Thorsen i Varden. I midten er den aktuelle annonsen fra Varden.

Hardt ut mot «idiot»-annonse: – Synes den er dårlig

Redaktøren i Porsgrunns Dagblad er ikke imponert over Vardens reklame-grep.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg skjønte ikke helt budskapet. Annonsen virket ganske fjern, sier Erik Enger, redaktør i Porsgrunns Dagblad (PD).

Han reagerer på en annonse fra konkurrenten Varden, som har hovedkontor i Skien.

I annonsen står det «Norges dummeste har flytta til Skien. Greit å vite for deg som trodde alle idiotene bodde i Porsgrunn».

Slik ser annonsen ut.

– Nedlatende

Enger valgte å skrive en leder om annonsen i PD, og gjengir flere av synspunktene sine til KOM24.

– Jeg vet at denne reklamen er en del av en større kampanje, men min tekst handlet spesifikt om den som omhandlet «idiotene i Porsgrunn».  Jeg synes ikke den var morsom, og den spiller på fordommer mot folk i Porsgrunn. Den virker i det hele tatt ganske nedlatende, og jeg synes den er dårlig, sier Enger.

Han stiller også spørsmål ved budskapet som reklamen sender til Vardens egne lesere. Selv om hovedkontoret deres er i Skien, har de også mange lesere i Porsgrunn.

– Porsgrunn er den nest største byen i Telemark, med 37 000 innbyggere. Derfor synes jeg dette er en litt rar tone fra Varden. Jeg har fått mange kommentarer fra folk som er enig i min kritikk, og folk som ikke har vært særlig begeistret for reklamen, sier Enger.

Humor

Redaktør i Varden, Tom Erik Thorsen, svarer på kritikken fra Enger. Han understreker at denne reklamen er en del av en større kampanje, og at formålet var å spille på humor og ha litt «glimt i øyet».

– Det har vært en langvarig bykamp mellom Skien og Porsgrunn, som folk i de to byene har et humoristisk forhold til. Den kampen fremstår nok for de fleste som litt kunstig, og derfor er det noe som mange tuller med i hverdagen, sier Thorsen.

Han mener også at det er viktig å forstå utgangspunktet for den konkrete reklamen.

Den dumme personen som har flyttet til Skien er nemlig vinneren av TV 2-programmet «Norges dummeste», TV-profil Mayoo Indiran. Han har faktisk flyttet til byen.

– Mayoo selv syntes dette var artig. Også både håper jeg og tror at vi ikke tråkket noen på tærne. Men det er jo selvfølgelig en risiko der når vi spiller på humor i slike annonser, selv om hensikten ikke er å være nedlatende ovenfor noen.

Redaktøren er klar over at de også har lesere i Porsgrunn. Han sier at «idiot-reklamen» også har vært synlig der, på bussene som kjører i Grenlandsområdet.

De har jobbet med Edge Branding om kampanjen, et byrå som holder til nettopp i Porsgrunn.

– Vi har fått en del reaksjoner på reklamen. Det er mange som ler, også er det noen som ikke skjønner den. Men også de ler når de får den forklart, avslutter Thorsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS