
Aftenposten fjerner Gaza-reklame etter kritikk
Palestinakomiteen reagerer sterkt på Aftenpostens «Gaza-reklame».
Reklamen viser Aftenpostens logo foran et basseng i det som ser ut som et varmt land, med påskriften «Gaza?».
Under står det «Abonner på verden».
Dette får leder i Palestinakomiteen, Line Khateeb, til å reagere.
– Årsaken til at vi finner den problematisk er at reklamen bagatelliserer den dype krisen palestinere står i nå med 1,9 millioner mennesker uten et hjem i Gaza, at Israel granskes for folkemord og at deres ledere er tiltalt for krigsforbrytelser, skriver hun i en e-post til KOM24.
Subjekt og Kampanje har også omtalt saken.
Ikke begeistret
Khateeb mener det er åpenbart at reklamen spiller på Trump sitt utspill om å gjøre Gazastripen til et feriested.
– Utspillet fra Trump bryter folkeretten på flere områder, både med tvangsevakuering, etnisk rensing og okkupasjon av et annet folk sitt land, og det alvoret formidles ikke i denne reklamen, skriver Khateeb.
Hun legger til at det er mange palestinere i Norge som har mistet titalls familiemedlemmer som følge av krigføringen til Israel på Gaza, at flere har fått ødelagt hjemmene sine og at det er en stor katastrofe.
– Det er usmakelig å lage en lettbeint reklame over et så alvorlig tema og Aftenposten bær både beklage og fjerne reklamen.
– Det er vanskelig å forstå hva Aftenposten har ønsket å oppnå med denne reklamen, men slik vi serr det så har de med dette bidratt til dehumaniseringen av palestinere og å bagatellisere grove folkerettsbrudd, skriver Khateeb videre.
Ville skape interesse
Eirik Hammersmark Winsnes, kommersiell direktør i Aftenposten, sier at de tar sterkt avstand fra Khateebs uttalelse om at de «har bidratt til dehumaniseringen av palestinere og bagatelliserer grove brudd på folkeretten».
– Vi har fått en del henvendelser om denne reklamen. Den er en del av en større kampanje, der vi henviser til ulike store hendelser i nyhetene. Ukraina, Russland, bistandsdebatten i Norge og Gaza er noen eksempler, sier Winsnes til KOM24.
Han sier videre at «Gaza»-plakaten henviser til Trumps utsagn om å utvikle Gaza, men at den overhodet ikke er noe uttrykk for at Aftenposten støtter dette.
– Vi har nok tenkt at forslaget fra Trumo er så kritisert og kontroversielt, at folk vil lese det i den konteksten. Når de ikke gjør det, må vi ta det til oss. Målet var å skape nysgjerrighet rundt Aftenposten, men her må vi vurdere om vi bommet.
De har besluttet å ta vekk alle disse plakatene fra bybildet i Oslo, og erstatte dem med andre reklamer fra samme kampanje, meddeler Winsnes.
Det er i alt snakk om 74 reklamer i Oslo-området, og noen få i andre byer, opplyser han.
På spørsmål om de har samarbeidet med et byrå i forbindelse med denne kampanjen, sier han følgende:
– Vi har samarbeidet med TRY, men kampanjen er godkjent av ledelsen i Aftenposten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no