Kommersiell direktør i Aftenposten, Eirik Hammersmark Winsnes, sier at de vil ta en vurdering rundt reklamen.

Aftenposten fjerner Gaza-reklame etter kritikk

Palestinakomiteen reagerer sterkt på Aftenpostens «Gaza-reklame».

Publisert Sist oppdatert

Reklamen viser Aftenpostens logo foran et basseng i det som ser ut som et varmt land, med påskriften «Gaza?».

Under står det «Abonner på verden».

Dette får leder i Palestinakomiteen, Line Khateeb, til å reagere.

– Årsaken til at vi finner den problematisk er at reklamen bagatelliserer den dype krisen palestinere står i nå med 1,9 millioner mennesker uten et hjem i Gaza, at Israel granskes for folkemord og at deres ledere er tiltalt for krigsforbrytelser, skriver hun i en e-post til KOM24.

Subjekt og Kampanje har også omtalt saken.

Ikke begeistret

Khateeb mener det er åpenbart at reklamen spiller på Trump sitt utspill om å gjøre Gazastripen til et feriested.

– Utspillet fra Trump bryter folkeretten på flere områder, både med tvangsevakuering, etnisk rensing og okkupasjon av et annet folk sitt land, og det alvoret formidles ikke i denne reklamen, skriver Khateeb.

Hun legger til at det er mange palestinere i Norge som har mistet titalls familiemedlemmer som følge av krigføringen til Israel på Gaza, at flere har fått ødelagt hjemmene sine og at det er en stor katastrofe.

– Det er usmakelig å lage en lettbeint reklame over et så alvorlig tema og Aftenposten bær både beklage og fjerne reklamen.

– Det er vanskelig å forstå hva Aftenposten har ønsket å oppnå med denne reklamen, men slik vi serr det så har de med dette bidratt til dehumaniseringen av palestinere og å bagatellisere grove folkerettsbrudd, skriver Khateeb videre.

Ville skape interesse

Eirik Hammersmark Winsnes, kommersiell direktør i Aftenposten, sier at de tar sterkt avstand fra Khateebs uttalelse om at de «har bidratt til dehumaniseringen av palestinere og bagatelliserer grove brudd på folkeretten».

– Vi har fått en del henvendelser om denne reklamen. Den er en del av en større kampanje, der vi henviser til ulike store hendelser i nyhetene. Ukraina, Russland, bistandsdebatten i Norge og Gaza er noen eksempler, sier Winsnes til KOM24.

Han sier videre at «Gaza»-plakaten henviser til Trumps utsagn om å utvikle Gaza, men at den overhodet ikke er noe uttrykk for at Aftenposten støtter dette.

– Vi har nok tenkt at forslaget fra Trumo er så kritisert og kontroversielt, at folk vil lese det i den konteksten. Når de ikke gjør det, må vi ta det til oss. Målet var å skape nysgjerrighet rundt Aftenposten, men her må vi vurdere om vi bommet.

De har besluttet å ta vekk alle disse plakatene fra bybildet i Oslo, og erstatte dem med andre reklamer fra samme kampanje, meddeler Winsnes.

Det er i alt snakk om 74 reklamer i Oslo-området, og noen få i andre byer, opplyser han.

På spørsmål om de har samarbeidet med et byrå i forbindelse med denne kampanjen, sier han følgende:

– Vi har samarbeidet med TRY, men kampanjen er godkjent av ledelsen i Aftenposten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS