«Kom igjen, kopiér oss!» Rema 1000 tar utfordringen ut på gata – og sender stikk til konkurrentene.

Rema 1000 med åpent stikk til konkurrentene: – Kom igjen, kopier oss!

Rema 1000 ber konkurrentene følge etter på saktevoksende kylling. Responsen er heller laber. 

Publisert

«Hei, kjære konkurrenter. Dere er hjertelig velkomne til å følge etter», står det å lese på Rema 1000s nye utendørskampanje, som retter et åpent stikk til resten av dagligvarebransjen.

Her løfter de fram at de allerede for sju år siden gikk over til saktevoksende kylling av hensyn til dyrevelferden – og nå utfordrer de andre til å gjøre det samme.

Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Rema 1000.

– Som en aktør som møter to millioner dagligvarekunder hver uke kjenner vi på vår del av ansvaret for å ta vare på tilliten hos forbrukerne når det kommer til dyrevelferden til kyllinger produsert av vår industri Norsk Kylling. Derfor ønsker vi å invitere hele næringen og politikerne til felles innsats på dyrevelferd for kylling, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Rema 1000, til KOM24.

Tall fra Norstat viser at nordmenns tillit til dyrevelferden i norsk husdyrhold har falt dramatisk – fra 70 til 56 prosent på kort tid.

– Dette skjer samtidig som forbrukernes forventninger til dyrevelferd øker, fortsetter Våge.

Respons fra konkurrentene har så langt latt vente på seg.

– Ikke foreløpig, men vi håper dette kan være med på å få hele næringen og leverandørkjeden til å følge etter på de grepene vi har tatt, og på den måten vise at vi er en samlet bransje som setter dyrevelferden for kyllingen høyt. Våre anlegg og rutiner er åpne for innsyn, så aldri har det vært så enkelt å kopiere oss som nå.

Rema 1000 opplever at dyrevelferd i stor grad blir sett på som en hygienefaktor snarere enn en salgsdriver.

– Derfor er det leit at vi er den eneste aktøren som virkelig har gjort en innsats for å øke dyrevelferden til kylling. Det sagt så ser vi at Solvinge-serien presterer godt og at salget stadig øker.

Coop svarer: – Slår inn åpne dører

Hos Coop tas utfordringen fra Rema 1000 med ro.

Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop.

– Vi har registrert kampanjen, men her slås det inn åpne dører. Coop har de kjedene med størst utvalg og har hatt økologisk og saktevoksende kylling i sortimentet i mange år, sier Knut Lutnæs, seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop.

Coop trapper nå opp satsingen med lanseringen av nye produkter av saktevoksende kylling under eget Coop-merke, og flere produkter er på vei i løpet av 2025 og videre fremover.

– Coop jobber i tett samarbeid med våre leverandører for å sikre best mulig dyrevelferd for alle slaktekyllinger og vil bidra til en innfasing av saktevoksende kylling på en måte som ivaretar dyrevelferden, produsentene og dekker kundenes behov, avslutter Lutnæs.

NorgesGruppen avviser stikket

Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen.

NorgesGruppen består av dagligvarekjedene Meny, Kiwi, Joker, Spar og Nærbutikken. 

De har registrert reklamen til Rema 1000, men har ingen kommentarer til konkurrentens markedsføring. 

– Vi mener det er bedre å fokusere på hvordan vi selv kan vinne kampen om kundene, fremfor å fokusere på hva konkurrenten gjør, sier Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i NorgesGruppen. 

NorgesGruppen samarbeider tett med Nortura, som sammen med sine eiere – kyllingbøndene – avgjør hvilken type kylling som produseres.

– I motsetning til Rema, har ikke vi kjøpt oss kontroll over kyllingproduksjonen, sier Gultvedt.

Spørsmål om valg av kylling henviser han derfor til Nortura. 

Powered by Labrador CMS