Værforholdene har skapt utfordringer fro kollektivtrafikken i Oslo, også i år.

Så mange pressehenvendelser hadde Ruter på en dag

Noe av lærdommen fra fjorårets vintervær var i større grad å være proaktive og i forkant med kommunikasjonen, skriver Ruter i en pressemelding.

Publisert

Kollektivselskapet i Oslo hadde 42 henvendelser fra pressen på én dag da snøen lavet ned i starten av januar. De aller fleste ble tatt per telefon, opplyser de.

Tar man med alt som kreves av interne avklaringer og informasjonsinnhenting, ble det totalt over 100 telefonsamtaler. Det er en samtale omtrent hvert kvarter gjennom døgnet, skriver Ruter videre.

– Vår viktigste kommunikasjonsjobb er å få ut reiseråd til kundene, og da er det veldig viktig med et godt samarbeid med media for å få ut informasjonen. Her spiller pressevakten og pressemeldingene en viktig rolle, sier Eilif Swensen, leder for eksternkommunikasjon i Ruter.

Ruter var ute med pressemelding allerede søndag 6. januar, hvor de ga reiseråd og oppfordret folk til å vurdere om de måtte reise den påfølgende mandagen. 

I tillegg oppdaterte de nettside og sosiale kanaler for å holde reisende informert om kollektivtrafikken. For å sammenligne med en dag med krevende værforhold i fjor, fikk Ruters kundeservice inn nesten 7000 henvendelser den 17. januar 2024. Under snøværet i januar i år var tallet 2600 henvendelser til kundeservice.

– Vi har også en organisasjon rundt dette som jobber med å forsterke budskapet i andre kanaler og internt, sånn at vi fremstår enhetlig i budskapet. Her har vi tatt mye læring fra forrige vinter, og gjort grep som vi ser funker, sier Swensen.

– Det gjelder å være forberedt og tilby media svar på det de spør om. Det er morsomt med puls! Også er det klart at det ikke alltid er like spennende å svare på et avvik i trafikken, men det er jo viktig for folks hverdag. Noen henvendelser er svært krevende, andre går mer av seg selv, så det er den kommunikasjonsfaglige miksen som gjør at dette er en interessant jobb, sier pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS