Slik jobber de med kommunikasjon i uværet: – Blir ikke mange pauser
Snøværet gir stor pågang for de som jobber med kommunikasjon i Vy, Sporveien og Ruter.
– Det koker ganske godt nå. Det er høyt medietrykk og mange som lurer på både stort og smått med tanke på trafikken og snøen. Vi blir oppringt av både lokalaviser og riksmedier, og det blir ikke mange pauser, sier Siv Egger Westin til KOM24.
Hun er kommunikasjonssjef i Vy, togselskapet som blant annet opererer på Østlandet og på Bergensbanen.
I Oslo og flere andre steder i Norge er det sendt ut oransje farevarsel på grunn av uværet. Tirsdag ble det også ny snørekord i Oslo, skriver VG.
Forberedelser
I Vy har de rundt åtte ansatte som jobber med kommunikasjon på nåværende tidspunkt, opplyser Westin.
Togselskapet var også blant de som kom i hardt vær første juledag, da det var togstans i hele Norge. Westin sier at situasjonen nå er ganske annerledes.
– Denne gangen handler det egentlig mer om hva vi lærte på samme tid i fjor, og kaoset som var forrige januar. Rent kommunikasjonsfaglig må vi være åpne og transparente og fortelle kundene det vi vet om situasjonen.
– Vi vil ikke fortelle folk hva de skal gjøre, men vi vil gi dem et grunnlag til å ta gode beslutninger selv.
Det er blant annet færre togavganger på grunn av været.
– På søndag fikk vi vite at Bane NOR hadde bedt om at det skal kjøres færre tog i disse dagene. Da gikk vi ut med en pressemelding og skrev om det på hjemmesiden vår. Vi må bruke de kanalene vi har for å fortelle kundene at det ikke vil bli normal togtrafikk, sier Westin.
– Hektisk
Tone S. Tuhus er pressekontakt i Sporveien, som drifter trikker og t-banen i Oslo.
– Det er til tider hektisk, men også ganske moderat arbeidsmengde nå. Sporveien presseteam håndterer pressehenvendelser og svarer opp på spørsmål som gjelder vår egen beredskap og eventuelle driftsforstyrrelser som oppstår, sier Tuhus.
De er fire som jobber med presse- og mediekontakt i Sporveien.
– Vi følger situasjonen tett og er på og jobber egentlig hele døgnet, sier Tuhus.
Døgnet rundt
I Ruter, som er Oslos selskap for kollektivtrafikk, jobber Elisabeth Skarsbø Moen og hennes team hardt med å informere innbyggerne.
Hun skriver i en e-post at de opplever at reisende lytter til rådene, og at de ser det på valgene folk tar.
– Bane og trikk er naturlig nok populære valg for dem som kan velge det i stedet for buss, der vi har hatt innstillinger. Folk følger godt med og media er veldig hjelpsomme med å få informasjonen ut. I tillegg bruker vi egne kanaler. Vi ser gode resultater av det forbedringsarbeidet vi har gjort i 2024. Først og fremst ved at appen nå er godt oppdatert. Vi har noen utfordringer med en del skilt, der ikke alt oppdateres. Da har vi valgt å slå av skilter for ikke å vise feil informasjon og heller henvise til appen og nettsiden, skriver Moen.
De har en operativ stab som jobber på skift gjennom døgnet, og legger ut reiseråd på nettsidene og i presserommet deres før morgen- og ettermiddagsrushet og oppdaterer jevnlig.
– Vi prioriterer mediearbeidet og appen først og fremst. Appen er det ikke kommunikasjon som styrer, men den er viktig for det etterlatte inntrykket til kunden og derfor følger vi nøye med.
– I kommunikasjonsenheten er vi tilgjengelige gjennom døgnet for mediene, som gir oss veldig god hjelp med å nå ut til de reisende. God interninformasjon til våre ansatte er høyt prioritet, slik at alle bidrar til å informere og for at de skal vite hva som skjer og hvor det er behov for ressurser. Folk er omdisponert til å bistå kundeservice for eksempel og vi har folk ute i trafikken for å bistå folk på holdeplasser, avslutter Moen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no