Slik fungerer Workplace hos Elkjøp
– Med denne kanalen har vi klart å gå fra enveis- til toveis kommunikasjon, og vår internkommunikasjon undersøkelse viser at vi har stort engasjement fra de ansatte i denne kanalen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(THE HUB): Mandag inviterte Kommunikasjonsforeningen til Høstseminaret i Oslo som ble åpnet av styreleder Svein Inge Leirgulen.
Det faglige innholdet ble sparket i gang av Elkjøp og rådgiver for internkommunikasjon i Elkjøp Nordic, Fredrik Meilegård Arnesen.
Elektronikkgiganten har vært gjennom en reise fra enveiskommunikasjon til toveiskommunikasjon med sine ansatte. Og i 2016 begynte Elkjøp å jakte en ny kanal for internkommunikasjon – et valg som falt på Workplace.
Som et eksempel på hvordan overgangen fra tungvinn kommunikasjon få ansatte fikk med seg, viste Meilegård Arnesen fram et eksempel på hvordan internkommunikasjonen fungerer i dag.
– Det er som speed date med ledergruppa. I denne videoen blir de ansatte kjent med gruppa, forteller han.
Slike videoer har blitt den nye måten å kommunisere med den ansatte på.
– Det er ikke mange år siden internkommunikasjonen vår så helt annerledes ut. Tidligere hadde vi et selvbygget intranett de ansatte ikke hadde tilgang til fra på mobil, men kun på pc i arbeidstiden. Og det var heller ingen særlig form for toveiskommunikasjon.
Måtte være tilgjengelig fra mobil
I tiden med intranettet som het «Eli», ble Facebook og WhatsApp brukt hyppig av de ansatte.
– Vi hadde ikke kontroll på kommunikasjonen, erkjenner Meilegård Arnesen.
Det var helt tydelig at Elkjøp måtte finne en kanal for å kommunisere som var tilgjengelig fra mobil og som passet de ansatte.
– Vi er mye unge folk som til daglig bruker sosiale medier. Og vi måtte ha en kanal som fungerer like godt for alle våre 12,000 ansatte i 400 butikker i flere land. Vi landet til slutt på Workplace.
Elkjøp har butikker i Norge, Sverige, Danmark og Finland og franchiser på Grønland, Island og Færøyene. Nå fungerer Workplace som internt sosialt medium hvor de ansatte får en tydeligere stemme internt, og ledelsen blir mer synlig og tilgjengelig.
– På Workplace kan vi kommunisere på tvers, et sted å dele info og nyheter i en kanal med stor takhøyde.
Rask kommunikasjon begge veier
Elkjøps ansatte skal kunne finne alt de lurer på i Workplace.
– Med denne kanalen har vi klart å gå fra enveis- til toveis kommunikasjon, og vår internkommunikasjon undersøkelse viser at vi har stort engasjement fra de ansatte i denne kanalen.
De ansatte blir tilhørende en gruppe i din respektive avdeling og kan selv justere varsler. Det er avdelingslederne som har ansvar for å legge ut informasjon.
– Dette har gjort så vi som jobber med kommunikasjon faktisk kan jobbe med internkommunikasjon, og nå bistå med rådgivning.
Det finnes en rekke ulike grupper hvor de ansatte kan delta i kommunikasjonen til Elkjøp.
– Det gir mulighet til rask kommunikasjon begge veier, og det bygger en intern stolthet i selskapet.
Har en bakside
Meilegård Arnesen forteller at typisk innhold er korte videoer for å dele kunnskap internt, og at dette fungerer svært godt.
For Elkjøp har Workplace skapt en ny hverdag med god intern kommunikasjonsflyt. Men plattformen har også sine bakdeler.
– Vi har gjennomført en undersøkelse for å få ærlige tilbakemeldinger, og det som kommer fram som negativt, er at de ansatte synes det er mange varsler å forholde seg til. Samtidig som ansatte blir redd for å gå glipp av informasjon som legges ut.
Undersøkelsen til Elkjøp viser likevel at de ansatte ønsker mer informasjon jevnt fordelt på alle temaer.
Meilegård Arnesen forteller at det skal lages en ny startside.
– Vi hører på tilbakemeldingen om at det er vanskelig å navigere, og det er særlig nyansatte som sier dette. Derfor skal vi lage et digitalt veikart som gjør det lettere for alle å finne fram.