– Sp forsøker å drive strategisk kommunikasjon ved å fremstå som de som ikke driver med strategisk kommunikasjon
Senterpartiet nekter å snakke om sin egen politiske kommunikasjon, så KOM24 har snakket med tre eksperter på nettopp politisk kommunikasjon, for å gi en analyse av partiet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Senterpartiet sin strategi er å fremstå som mer ekte og mindre strategisk enn de andre partiene. De forsøker å drive strategisk kommunikasjon ved å fremstå som de som ikke driver med strategisk kommunikasjon.
Det sier Ketil Raknes, høyskolelektor ved institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Han er og tidligere statssekretær (SV) i Klima- og miljødepartementet og kjenner godt til arbeidet med politisk kommunikasjon fra innsiden.
– Det er jo og en strategi
For hva er det egentlig med Senterpartiet? Partiet stormer frem på meningsmålingene og har i lengre tid vært blant landets tre største partier, valgdagen nærmer seg med stormskritt, men hvordan klarer de å nå ut med budskapet sitt så effektivt som de gjør og vil det holde helt inn?
KOM24 har snakket med tre eksperter på politisk kommunikasjon som uttaler seg om partiet og deres strategi.
Raknes peker på to ting. Det ene er at partiet ikke vil ha fokus på såkalte metasaker om sin egen kommunikasjon og de driver en klar og tydelig budskapskontroll.
Han peker på at Senterpartiet vil framstå som mer ekte og mindre strategisk enn de andre partiene og har gjort et stort nummer ut av at de ikke har fokusgrupper og at de bare gjør de rette, autentiske tingene.
– Men det er jo og en strategi. Det er ingen politisk kommunikasjon som ikke er strategisk, peker han på.
Når det gjelder det med budskapskontroll så peker han på at partiet bare stiller opp på de tingene som tjener seg selv og partiets agenda, og de toner ned alle andre ting som ikke tjener deres agenda. Der henter de blant annet lærdom fra da Høyre lanserte Erna Solberg som sin statsministerkandidat.
– Sp har lyktes ekstremt godt
– Da gjorde de alt de kunne for å få henne til å framstå som statsministeraktig. Hun stilte ikke i debatter, men i underholdningsflater, myke flater og snakket mer om mennesker og ikke milliarder. Det frustrerte de andre partiene en periode, sier han og peker på at Solberg er den første statsministerkandidaten folk flest kunne relatere til med sitt rotete hjem som ble vist fram i pressen.
Han sier at dette har Sp lært av i måten de kjører frem Slagsvold Vedum i.
Raknes mener Senterpartiet har lyktes ekstremt godt med sin strategi.
– Det de har lyktes med er å nå velgere i distriktene med lavere utdanning, som føler at den politiske kommunikasjonen som mer nedlatende, sier han og peker på at det nordmenn elsker er folkelige politikere.
– Vi liker ikke politikere som er annerledes enn oss selv, peker han på.
Derfor er han ikke overrasket over at Slagsvold Vedum har blitt en populær mann.
– Han snakker et enkelt språk og har en folkelig fremtoning, den typen politiker har alltid fungert i Norge, mener han.
Men det er ingenting som går helt inn i himmelen. Raknes mener det var en feil å lansere partileder Trygve Slagsvold Vedum som partileder nå.
– Det som bygger deg opp er det som knuser deg. De har gjort seg ekstremt sårbar. Nå vil mediene kunne spørre hva de vil gjøre, hvem de vil samarbeide med. Det endte i et litt mislykket landsmøte, der det ikke ble fokus på egne saker, men om hvordan man skal få makt, mener han.
Raknes mener partiet nå er fanget i sitt eget spill.
– Rette ord i rett tid
– Vedum som har vært anti-tesen til spill-politikk er blitt spillpolitiker nummer en. Alt handler nå om Sp og makt og hvor «keen» de er på makt. Det er nok ikke den beste inngangen på valgkampen, sier han.
I Bergen sitter retorikk-professor Jens Kjeldsen ved Universitetet i Bergen og er langt på vei enig med Raknes.
– Det er ingen tvil om at Sps retorikk er rette ord i rett tid. Noe av det som er styrken deres er at virkeligheten har innhentet retorikken til Sp, sier han og peker på at de problemer Sp har snakket om i mange år er blitt merkbare for folk. Han trekker blant annet frem ulike sentraliseringsreformer.
– De argumenter og retorikk har fått en ny aktualitet for folk i distriktene som har følt resultatene av politikken. Og når virkeligheten står til ordene dine er det bra, sier han.
Han drar og fram anti-elite-tendenesen der Vedum framstår som en vanlig person.
– En gosselig kar er noe som fungerer
– Det handler om tingene han sier som politiker og måten han sier det på. Han ser ikke ut til å snakke politikerspråk. Det er mye smil og latter, og han framstår som veldig folkelig. En folkelig gosselig kar er noe som fungerer, sier Kjeldsen.
Eli Skogerbø ved POLKOM-gruppa – politisk kommunikasjon, ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo sier til KOM24 at Sp har i år gått for det som var en vinnerstrategi for dem ved valget i 2017 med fokus på desentralisering og makt til andre deler av landet enn Oslo.
– Det er en strategi som har gitt økt oppslutning til nå basert på meningsmålinger og det kan holde helt inn. Det blir tøffere i valgkampen og de siste måneden blir avgjørende for vi vet mange velgere bestemmer seg seint, sier hun.
KOM24 har snakket med Senterpartiets spinndoktor, Lars Vangen om påstandene fra Raknes, Kjeldsen og Skogerbø. Vangen reagerer særlig på det Raknes sier om budskapskontroll.
– Budskapskontroll? Det er et begrep som er fjernt for meg. Du må utdype hva du mener med det, sier han og fortsetter:
– Vårt mål er å stille på mest mulig. Jeg vet at det i noen parti er sånn at om om deres partileder stiller til debatt, så stiller de bare mot andres partiedere. Den typen nykker har vi aldri hatt, sier han.
Vangen mener heller ikke det forandrer så mye at Slagsvold Vedum nå offisielt er lansert som deres statsministerkandidat.
– Du må ha tydelig og ærlig kommunikasjon
– Det er den samme karen som står for de samme tingene. Dette gjør nok at han blir spurt om å stille i en del debatter som han ikke ble spurt om å stille i før og jeg tror at vi i større grad blir bedt i debatter om tema som vi ikke ble bedt i før. Det skulle bare mangle og at man stiller flere kritiske spørsmål om oss, sier han.
Vangen er opptatt av at det som kommer fra de ikke skal være kunstig. Derfor bruker de ikke fokusgrupper eller Excel-ark i planleggingen av kommunikasjonen, hevder han.
– Budskapet blir fort kunstig, det blir ikke helt ekte og det blir ikke lett å skape tilliten som blir nødvendig. Det blir ikke ærlig på et vis. Du må ha tydelig og ærlig kommunikasjon som skal ha rot i det vi mener, sier han til KOM24. Han sier Sp skal være en grasrot-bevegelse uten nykker.
Det betyr at de ikke skal snakke politikerspråk. Vangen forklarer partilederens egen leveregel:
–Om du ikke kan gå i butikken og forklare beslutningene til naboen din, da må du gå ein rundt til før du tar beslutningen, sier han.
Kommer de til makten skal de tvinga alle statsekretærene til å reise ut på lokal-lagsmøter for å forklare hva som er vedtatt sentralt.
– Om du ikke klarer å forsvare det overfor folk som driver med lokalpolitikk har en et problem, sier han.
Vangen er veldig tydelig på at de ikke bryr seg noe særlig om hva ekspertene synes om dem.
– Vi kan ikke drive og tilpasse oss rikssynsere, kommunikasjonsrådgivere og PR-eksperter, sier han.