KrFs kommunikasjonssjef Elisabeth Løland forteller i denne saken om hvor viktig sosiale medier blir for de i den kommende valgkampen

Krfs kommunikasjonssjef før valgkampen: – Om det er lett, er det ikke gøy

KrFs kommunikasjonsteam begynner alltid møtene med en vits. Det er deres hemmelige oppskrift før en lang og hektisk valgkamp,

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Valgkamp er alltid uforutsigbart. Alle lager en plan, men det eneste man er helt sikker på er at det ikke blir sånn.

Det sier Elisabeth Løland, kommunikasjonssjef i Kristelig folkeparti, til KOM24.

– Men i år er det jo enda mer usikkert.

Hun snakker om den kommende valgkampen og hva slags ekstra utfordringer som møter de i et koronaår.

– I et normalt Stortingsvalgår ville vi hatt en ganske tight reiseplan for de neste tre-fire månedene, men slik blir det jo ikke nå, sier hun.

Så hva gjør de da? Løland sier at uttrykket Stay flexible blir flittig brukt nå.

Opplæring via Teams

En valgkamp handler mye om møtet mellom mennesker, men med dagens rammer, som en heller ikke vet hvor lenge vil vare, er det helt andre rammebetingelser å forholde seg til. For KrFs del betyr det at når deres sentrale politikere er forhindret fra å reise rundt å treffe velgere og organisasjoner, som er det naturlige i denne delen av årshjulet for oss, må lokalpolitikerene representere de i enda større grad enn de ellers ville gjort. Da må det medietrening til.

– At representantene våre ute opplever at de er skikkelig godt rustet for å være partiets representanter ute, er skikkelig viktig for oss nå, sier hun.

Derfor har de flere samlinger med kandidatene der de gir de informasjon og kursing og et opplegg som skal gjøre dem til en del av partiets front mer enn før.

– Vi samles på Teams og snakker. Det blir lange kvelder, forteller hun.

Men de har ikke begynt å drille kandidatene hardt, enda.

– Men det kommer vi til å gjøre. Debatttrening er en viktig del av alle partis forberedelser til valkamp, understreker hun.

Men er det like effektivt å bruke Teams som å møtes i virkligheten?

– Nei!

Løland er tydelig på hva hun mener.

– Vi savner veldig mye det å treffes og ha en skikkelig samtale over en kaffekopp. Det er bare en del av det man kan erstatte med en skjerm. Vi tror og håper vi kommer i en situasjon der man kan ha mindre samlinger seinere. Vi planlegger for det og håper kan ha det framover, sier hun.

Da kommer de og i gang med drillingen av de av kandidatene som mest trolig skal opp i ulike debatter på fjernsyn og i andre kanaler, slik at de er klare og har fått erfaring gjennom trening.

Bruker mye tid på Facebook

Framover kommer Kristelig Folkeparti og til å trappe opp satsingen på sosiale medier, men det understreker Løland at de hadde gjort uansett, uavhengig av koronasituasjonen.

– Så lenge vi ikke får reise har vi mer tid og kapasitet å bruke der. Så da bruker vi den tiden vi skulle ønske vi satt ansikt til ansikt med folk, til å møte de på sosiale medier, forteller hun.

Elisabeth Løland har en fortid som politiker for KrF. Her debatterer hun vernepliktutvalgets rapport i 2015.

For det med å møte folk og å gå i dialog med de, er noe av de KrF satser stort på.

– Den aller viktigste kanalen er de personlige samtalene som KrF-erne har, det er ingen som slår den. Og det er tett knyttet til Facebook, sier hun.

Derfor blir tilstedeværelse i sosiale medier høyt prioritert og bruk av annonser i de tradisjonelle papiravisene kraftig nedprioritert. Årsaken er det de opplever som et skyhøyt prisnivå.

– Via Facebook kommer vi i dialog med folk, men jeg blir svimmel bare av å tenke på det med avis. Det er mye som ikke er tilgjengelig for andre enn de tre største, sier hun.

Men de bruker ikke særlig med penger på å annonsere i sosiale medier, men de bruker pengene på å være til stede i sosiale medier og for å møte de potensielle velgerne sine.

– Facebook handler om dialog. Det er det som er så vakkert og så krevende med det, sier hun.

Bemanner opp

Løland sier de prioriterer å være til stede i samtalen og er der for å svare på spørsmål og forklare politikken sin, selv om de må svare på det samme spørsmålet nok en gang.

– Der er nok kulturen litt ulik fra parti til parti, men for oss har det høy prioritet. Vi tror på det å være tilgjengelige for å svare, selv om man får det samme spørsmålet for 20. gang.

Også i debattspaltene til papiravisene er det viktig for partiet å vise igjen.

KrFs kommunikasjonsteam består til daglig av fire personer, men til valgkampen har de økt bemanningen med tre ekstra personer. Det er en større øke enn de normalt sett har gjort, men det har ikke noe med koronasituasjonen å gjøre.

– Det er beslutninger som er tatt før pandemi slo inn over Norge. Vi har omorganisert hele partiet og lagt mer ressurser i kommunikasjon, for vi har sett at det var veldig lavt bemannet på kommunikasjon fra før, sier hun.

Det betyr og at den eneste eksterne hjelpen de henter inn til valgkampen er for noe videoproduksjon som skal publiseres på Facebook.

– Det vil vi skal se bra ut og vi har ikke ekspertise på det området, sier hun.

Løland er og opptatt av å skryte av partiets generalsekretær Geir Morten Nilsen, for mange i disse dager og kjent som fotballagent for sin nevø Sivert Heltne Nilsen. Geir Morten Nilsen kom fra stillingen som konsernsjef i den kristne avisen Dagen i Bergen.

– Det har gjort at jeg har en sjef å spille på som har en unik kompetanse inn mot mitt felt, sier hun.

Valgkampen er lang og slitsom, men likevel ser Løland fram til det med et smil.

– Det er veldig gøy for det er vanskelig og slitsomt. Om det er lett, er det ikke gøy, sier hun.

Og selv om partiet har slitt i motbakke på meningsmålingene i en årrekke, insisterer Løland på at de har det gøy på jobb.

– Det har alltid vært litt bedre stemning enn hva meningsmålingene viser, sier hun.

Hun sier de har det kjekt på jobb og at det ikke kan undervurderes hvor viktig det er at de har det kjekt på jobb. Løland sier de jobber bevist med å få den ekstra energien og å ha overskudd for å klare å vinne gjennom strømmen av informasjon og budskap som vil nå ut.

Og hemmeligheten?

– Vi begynner alle møtene i kommunikasjonsteamet med en vits. Mange tror det er andakt vi begynner med, men det er en vits, sier hun.

Men det er selvsagt ikke alt.

– Ikke oss NRK ringer først

– Vi bruker tid sammen. Og selv om alle har fulle to do-lister, har vi alltid tid til litt tull og fjas, for det gir energi når vi trenger det ekstra pushet, sier hun.

Og det ekstra pushet trenger de når de skal slå gjennom. For med 3,3 prosent av stemmene i følge en ferske meningsmåling gjort for TV 2, er KrF er lite parti som ikke er først i køen når media skal ha politikerkommentarer.

– Det er ikke oss NRK ringer om hva som skal være tema på Debatten. Så vi må jobbe med hva ønsker vi å nå fram med, så må vi jobbe med hvordan formulerer vi vårt buskap på en måte som folk forstår hva vi sier og mener. Der må vi være veldig kloke i å finne de gode formuleringer, sier hun.

Powered by Labrador CMS