Erik Follestad og Oscar Westerlin skal forsvare Norges ære i YouTube Works Awards
I år er det første gang norske annonsører får anledning til å delta.
To norske bidrag klarte å komme seg på shortlist da norske annonsører for første gang fikk lov å delta i YouTube Works Awards.
Der resten av norden har fått leke med hverandre fra før av, har Norge ikke fått delta. Men i år er det altså to norske bidrag på shortlist.
Det ene bidrag er fra Obs Bygg og det er PHD og Elg som står bak kampanjen der man ser på at Erik Follestad og Oscar Westerlin pusser opp kontoret til sistnevnte. De er nominert i klassen Brands as Creators.
Også Elkjøps Minecraft-kampanje der man kan pante gammelt elektronisk utstyr og få Minecoins for det er nominert. Det er Nord DDB som står bak kampanjen. De er nominert i klassen Creative Innovation.
De to norske bidragene kjemper mot tilsammen 13 svenske, to danske og ett finsk bidrag.
YouTube Works har som mål å løfte og hylle merkevarer og kampanjer som har brukt YouTube på en smart, engasjerende og effektiv måte i fire forskjellige kategorier - Creative Innovation, Masterful Media Planning, Action Driver og Culture and Creators. En ærerik Grand Prix-pris deles også ut.
Konkurransen gjennomføres i samarbeid med Kreativt Forum, Dansk Markedsföring, Marketing Finland, Sveriges Annonsörer og KOMM, og vinnerne stemmes frem av en uavhengig jury bestående av bransjeveteraner fra Norden med meritterte Mette Hørdum, daglig leder i det danske byrået Pong, i spissen.
Den norske delen av juryen representeres av Lise Marie Henriksen, Team Lead Programmatic i Dentsu, Thea Helmen Groth, Head of Media & Communication i Orkla Norge og Gunnar Stensaker, CEO i TRY Opt.
De nominerte i konkurransen er nå klare. Alle kampanjer som gikk på YouTube i 2022 med en nordisk målgruppe har vært kvalifisert for deltagelse.
– Det har vært så gøy å se så mange engasjerte, kreative og smarte konkurransebidrag på tvers av landene, og vi ser spent fram til den store seremonien der vinnerne endelig skal kåres. Siden det er første gang YouTube Works gjennomføres på nordisk nivå, skal det også bli ekstra spennende å se hvordan Norge står seg mot konkurrentene fra våre naboland, sier Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google.