Elkjøp inngår samarbeid med Minecraft
Lever inn elektronisk utstyr og få Minecoins. Målet med kampanjen er å rette søkelys på hvor viktig det er å resirkulere elektronisk avfall.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hvert år genereres det nærmere 55 millioner tonn elektronisk avfall i verden, under 20 prosent av dette avfallet resirkuleres.
For å oppmuntre flere mennesker til å resirkulere gammel elektronikk, lanserer Elkjøp Nordic nå en unik nordisk kampanje med navn «Urban Miner», hvor gamere og andre kan returnere sine gamle gadgets og få Minecraft-valuta i bytte.
Millioner av utdaterte gjenstander
Konseptet er utviklet av NORD DDB Oslo i samarbeid med Microsoft og Elkjøp Nordic.
– Det ligger millioner av utdaterte elektroniske gjenstander rundt omkring i nordiske hjem som burde leveres til resirkulering. På samme måte som karakterene i Minecraft graver etter materialer for å lage noe nytt, prøver vi å få folk til å «grave» etter gammel elektronikk og returnere det til oss, slik at vi kan gjenbruke de verdifulle materialene disse inneholder, sier Stina Winther, bærekraftsansvarlig i Elkjøp Norge i en pressemelding.
Urban Miner kampanjen knytter Elkjøp Nordic sammen med verdens største gamingfellesskap med over 140 millioner spillere, og legger grunnlag for reell handling.
Alle som bor i Norden kan nå ta med en gammel elektronisk gadget til sin nærmeste Elkjøp-, Elgiganten- eller Gigantti-butikk for å resirkulere det og motta verdifulle Minecoins i bytte, som de deretter kan veksle inn i spillet.
Inspirere til gjenbruk
– Dette initiativet er inspirert av en spillmekanikk i Minecraft. Målet med kampanjen er å inspirere til gjenbruk ved å ta en kjent in-game- aktivitet ut i det virkelige liv, sier Jens Østrem, kreatør i Nord DDB Oslo i pressemeldingen.
Minecraft eies av det multinasjonale programvareselskapet Microsoft. For Microsoft er dette tiltaket en åpenbar mulighet til å påvirke unge mennesker til å handle bærekraftig, noe som har vært avgjørende for beslutningen om å inngå dette samarbeidet.
– Vi vet at Minecraft kan spille en viktig rolle i å bidra til en bedre verden, og derfor har det vært en glede å samarbeide med Elkjøp Nordic om Urban Miner. Forhåpentligvis vil denne kampanjen inspirere alle generasjoner til å resirkulere gammel teknologi, sier Nicholai Hamre, Xbox Content & Subscription Lead Vest -Europe.
Urban Miner kampanjen består av filmer som er kompatible med alle digitale plattformer samt kino og TV.
Nord DDB har jobbet med forskjellige gadgets som utgangspunkt for å lage filmer skreddersydd til kanal og målgruppe.
Filmene viser karakterer fra Minecraft som går rundt i huset og «graver fram» gammelt elektronisk utstyr og sendes av med budskapet om at dine gamle gadgets er en gullgruve.