Zero-topp mener det må bli mye vanskeligere å drive med bærekraftskommunikasjon
Mener det har vært altfor lett å si man er bærekraftige til nå. Håper at norske bedrifter tar det til seg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Å kommunisere rundt vårt mål vil samle troppene internt og sørge for at alle som skal jobbe mot dette målet får motivasjon. Det holder oss også ansvarlige, vi må kommunisere både suksess og feil. Det vil bidra til å sikre samarbeidene vi trenger, sier Kristin Fjeld, Head of Communications, Polestar Norge.
– Når vi kommuniserer ute vil folk forstå hvorfor de skal ta denne reisen med oss, sier hun.
Belte og bukseseler på
EUs taksonomi har satt standarden for hva som er bærekraftige økonomiske aktiviteter. Nå skjerper EU også kravene til bærekraftskommunikasjon. Hva sier de nye reglene fra EU om kommunikasjon? Hva betyr de nye reglene for norske bedrifter?
Det var bakgrunnen for debattens om Kruse Larsen hadde invitert til på Torvet 1A i Arendal på onsdag.
Og det var bred støtte i at det var viktig å drive med god internkommunikasjon for å lykkes med bærekraftskommunikasjonen.
Fjeld fra Polestar får støtte fra Anders Fagernæs, Vice president Sustainability, Norwegian
– Et viktig stikkord i kommunikasjon er tillit. Da må du gjøre som du sier og si som du gjør. Fokuset vårt nå er på handling, sier han.
Men han legger ikke skjul på at det er krevende.
– Man må ta på belte og bukseseler når vi skal ut og kommunisere dette, sier han.
EUs taksonomi har satt standarden for hva som er bærekraftige økonomiske aktiviteter. Nå skjerper EU også kravene til bærekraftskommunikasjon.
Det vil i framtiden bli slått ned på villedende miljøveiledning, irrelevante påstander, grønne brune produkter, selektive påstander, vage påstander, visuell grønnvasking og manglende dokumentasjon av sanne påstander.
Et tema i debatten var hvor lett det kan være å bli beskyldt for grønnvasking uten å mene det.
Camilla Skjelsbæk Gramstad, Head of Sustainability i Elkjøp Nordic, snakket om deres Green Weekend kampanje fra 2019.
– I ettertid er det lett å se at vi ikke burde hatt dette i Norge, men det var ikke meningen. Vi ønsker å kommunisere mer om bærekraft, men elektronikk er et utfordrende produkt. Vi er spente på om noe elektronikk kan være bærekraftig, men vi kommer til å fortsette selge elektronikk. Da må vi hjelpe forbrukerne å ta de rette valgene, sier Gramstad.
Hun sier at bedriftene må snakke om det som er naturlig for dem.
Mye støy
Hun sier at temaet hadde vært enklere å hanskes med om bærekraft gjennomsyrte alt fra design til produksjon, salg og markedsføring.
– Slik at det ikke bare er noe som drives av en masete bærekraftssjef eller i verste fall kommunikasjonsavdelingen, sier hun.
Hun tror at mange bedrifter i framtiden kan bli livredd for å bli beskyldt for grønnvasking at mange ikke gjør noen ting.
Fagernæs i Norwegian sier det er viktig å få med seg sine egne.
– Det er viktig å forstå at man må aktivisere sin egen organisasjon. Skal man jobbe strategisk må man si at her er vi og dit vil vi. Men det er klart at det er mye støy, sier han.
I miljøstiftelsen Zero er de helt for at det skal være vanskelig å drive med bærekraftskommunikasjon. Stig Schjølset er fagsjef i ZERO mener det har vært altfor lett til nå.
– Det må bli vanskeligere å si at noen er klimanøytralt. Det har vært for lett til nå. Det må bli vanskeligere å markedsføre at din bedrift har løst klimaproblemet i din bransje. Dette kommer til å endre seg, det tilsier at man må være forsiktig med å markedsføre bedriften og produktet sitt. Det må være helt greit, sier han.