Elkjøp snur – byttet til Pride-logo etter Oslo-skytingen
– Etter de tragiske hendelsene natt til lørdag, valgte vi å vise vår støtte på Facebook, forteller merkevare- og digitalsjef for Elkjøp Norge, Marius Klemo.
Denne artikkelen er over to år gammel.
En 42 år gammel norsk statsborger er siktet for drap, drapsforsøk og terror etter Oslo-skytingene natt til lørdag, der to personer ble drept og 21 personer skadet.
Head of Brand & Digital i Elkjøp, Marius Klemo, forteller at hendelsen var så tragisk at Elkjøp valgte å bytte logoen sin til Pride-farger, selv om de i utgangspunktet hadde valgt det bort.
– Vi har en strategi hvor vi ikke sletter noen kommentarer på vår Facebook-side. Elkjøps kunder skal få lov til å si hva de vil, men dette har tidligere ført til angrep i kommentarfeltet. Derfor valgte vi å ikke bytte logo på Facebook i år. Etter de tragiske hendelsene natt til lørdag derimot, valgte vi å vise vår støtte på plattformen.
Måtte skje noe sånt
Elkjøps andre plattformer har båret pride-fargene siden starten av juni. Facebook var den eneste plattformen de valgte bort.
– Det er mange diskusjoner om markeringen av Pride eksternt har gått for langt. Vi har fått bevist på en utrolig tragisk måte at det ikke har det, og at man virkelig trenger markeringen.
Omdømmeekspert Trond Blindheim forteller til KOM24 at han tok den samme avgjørelsen som Elkjøp.
– Jeg har aldri gått i Pride-tog selv om jeg har hatt sympati. Da terrorhandlingen skjedde bestemte jeg meg for å gå allikevel. Jeg har tenkt at homofile har de samme rettigheter og frihet som heterofile, og at Pride har vært litt overflødig.
Blindheim mener det dessverre måtte en slik hendelse til hvis man skal se hvor viktig kampen mot diskriminering er.
– Jeg har hatt homofile kolleger og venner så lenge jeg kan huske, og har ikke opplevd at de er plaget. Da kan man fort tenke at det ikke er så viktig å markere Pride. Mange som meg har ikke delt alle meningene til bevegelsen, og småting man er uenig i kan gjøre at man velger bort paraden. I dag ser man at Pride er en viktig sak for oss alle, det gjorde også Elkjøp.
– Islamister blir inspirert
Han mener hendelsen kan gjøre at mennesker blir redde for å gå i Pride-tog.
– Det kan tenkes at man blir engstelig for å delta på Pride-arrangementer etter den tragiske hendelsen. Mange kan føle frykt for at andre islamister blir inspirert av hendelsen.
Omdømmekspert Peggy Simcic Brønn mener man kan se på valget til Elkjøp fra to ulike synspunkt.
– På en side kan valget deres vise at vi nå må støtte bevegelsen, men fra en annen side kan det ha blitt tatt et mer kynisk valg. Jeg føler man må gi litt rom for at man reagerer på denne måten, men det er dumt de ikke viste støtte før. Bedrifter har vært redde i det siste fordi det har vært mye kritikk rundt dette med logobytte, så dette kan være en tap-tap-situasjon.
– «You're damned if you do, you're damned if you don't», sier hun om denne situasjonen.
Elkjøp ønsker å presisere at de kontinuerlig jobber med å fremme mangfold og likestilling, noe som inkluderer feiring av Pride. De informerer at de i år feiret internt og med logo-bytte på Instagram og LinkedIN, og at grunnen til at Facebook ble valgt bort er for å unngå hattråder mellom kundene sine. Etter hendelsene natt til lørdag forteller de at de gjorde det de kunne på kort tid, og byttet reklamepaklater med Pride-farger og skiftet fargene på sin Facebook-side.