Den norske milliardæren har kjøpt navnerettighetene til Sveriges nasjonalarena. Nå vekker navnebyttet sterke reaksjoner.

Varemerkeeksperter om Petter Stordalens navnebytte: – Tonedøvt 

Strawberry Arena får gjennomgå i nabolandet. 

Publisert Sist oppdatert

Lørdag ble det bekreftet av Friends Arena bytter navn til Strawberry Arena etter at Stockholm Live og Petter Stodalens Strawberry hotellkjede inngikk en tiårskontrakt verdt over 100 millioner svenske kroner. 

Kritikken mot det nye navnet på nasjonalscenen lot ikke vente på seg. 

Sammenlignes med Elon Musk

Niklas Turner Olovzon sammenligner Petter Stordalen med Elon Musk.

En rekke svenske merkevareeksperter har kritisert navneendringen, deriblant Niklas Turner Olovzon, grunnlegger av kommunikasjonsbyrået Passion Lab. 

Til Resumé sier han at navneendringer per definisjon alltid blir kritisert, men spesielt når det i dette tilfellet erstatter en hjelpeorganisasjons merkevare og dermed fremstår som tonedøv. 

–  Så vekker nok også Stordalen noen ekstra følelser i seg selv – litt som Nordens svar på Elon Musk – selv om hans rettframme stil selvsagt er både beundret og irriterende, sier Olovzon til avisen. 

Risikoen han ser med en navneendring er flere. Han påpeker at den nye samarbeidspartneren kanskje må håndtere PR-stormer som kan påvirke merkevaren.

Samtidig nevnte han at det er utfordrende å etablere et nytt navn, da publikum har en tendens til å fortsette å bruke det etablerte i lang tid. Han bemerker at i dette tilfellet kunne perioden bli ytterligere forlenget på grunn av den følelsesladde tilknytningen svenskene har til Friends Arena. 

Navn vekker følelser

Katarina Nilsson fremhever også viktigheten av å tenke langsiktig når det gjelder et arenanavn og velge et navn som har betydning for målgruppen.

Katarina Nilsson i navnebyrået Eqvarium synes Strawberry Arena er et greit valg av navn. 

– Det er logisk fra et forretningsmessig synspunkt og det er rimelig for de besøkende - i dette tilfellet en hotellkjede som ligger rett ved arenaen. Navnet er imidlertid verken følelsesmessig engasjerende, da hadde Zlatan Arena vært bedre , eller ekte, der både Ullevi og Scandinavium veier tyngre med sin historiefortelling, sier Nilsson til avisen. 

Hun konstaterer at navn vekker følelser, og det er vanlig at nye navn får kritikk. Hun forventet forargelsen rundt navneendringen og påpekte at den vil avta over tid. 

Nilsson avslutter med å si at etter at følelsene har lagt seg, vil man venne seg til Strawberry Arena. 

Milliardæren fornøyd 

Stordalen selv er strålende fornøyd med å ha sikret seg rettighetene. 

– Her skal de beste konsertene være, her skal fotballfans juble og gråte og her skal det være en plass for alle. Dette blir en arena for energi, mot og begeistring, sier den norske milliardæren selv til Expressen

I 2024 skal blant annet Taylor Swift, Pink og Bruce Springsteen holde konserter i arenaen, skriver avisen. Under fotballkamper har stadion en kapasitet på 50 000 sitteplasser, mens det er plass til 60 000 på konserter.

Powered by Labrador CMS