DEBATT
Vi har en høne å plukke med Høyres Instagram-konto
«I et mylder av tull og tøys, får vi i det hele tatt servert noe nyttig innhold av landets største og regjerende parti?», spør Gambit-rådgiverne.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Dette innlegget ble først publisert på Gambits egne nettsider, og er gjengitt med tillatelse.
Enten du er et selskap, en organisasjon eller et politisk parti er «gen Z-ere» dine nye ansatte, følgere og stemmer. Det er en generasjon det er vanskelig å bli klok på, og det går omtrent sport i å holde seg oppdatert på trendene som gjelder på TikTok, Twitch og YouTube. Ofte blir Høyres Instagram-konto trukket frem som en konto som skaper engasjement, men vi lurer på hvorvidt humorstrategien klarer å konvertere faktiske stemmer fra unge velgerne – for eksempel ved årets stortingsvalg.
Best av de politiske partiene
Det skal ikke mye research til for å se at Høyres Instagram-konto har flest følgere (ca. 38.000) og mest engasjement (ca. 1000-2000 likes per innlegg) av alle de norske partiene.
Instagram-kontoen baserer seg på morsomme memes med Høyres politikere. Særlig Torbjørn Røe Isaksen og Erna Solberg blir vitset mye om, og det slenges inn «likes» og latter-emojier fra følgere i alle aldre. Det kan altså se ut til at memes er veien til våre hjerter, men er det veien til våre hjerner?
Politikk er viktig
I kappløpet om å fange oppmerksomheten til og engasjere unge målgrupper, er politikk kanskje det viktigste temaet. Hvordan vi styrer landet vårt er viktig. Hvilke saker som vinner frem, er viktig. Det handler om alt fra hvordan Norge bidrar til å løse klimakrisa, til hva norske elever skal lære på skolen og hvordan vi skal hjelpe mennesker og land ut av fattigdom og nød.
Samtidig er den generasjonen som vokser opp nå mer samfunnsengasjert enn noen gang – særlig i klimasaken. Unge nordmenn er dessuten mer politisk aktive enn før, viser tall fra de siste lokal- og stortingsvalgene. Bør vi ikke ta de unge på alvor og dyrke dette samfunnsengasjementet?
For Høyre er det visst bare politikere med rare klær og morsomme punchlines som gjelder. De sier ingenting om partiets viktigste politiske saker.
What’s in it for Høyre?
Misforstå oss rett, vi synes absolutt det er gøy med politikere som byr på seg selv, som Torbjørn Røe Isaksen og Olaug Bollestad (KrF), og forstår veldig godt at alle rare bilder, vitser og innblikk fra bak fasaden gjør både politikerne og partiet lettere å like.
Det kan være en smart strategi, men vi lurer på hvor mange av Instagram-hjertene som lar seg konvertere til faktiske stemmer. Klarer denne strategien, som utelukkende baserer seg på vitser, å bygge et samhold og engasjement rundt en felles politikk eller en felles sak?
Det å bygge digitale samfunn rundt en sak eller et verdisyn kan ha enormt stor effekt, bare se hvordan ulike Facebook-grupper både mobiliserer mennesker og påvirker politikk og selskaper. Men hva er det Høyre egentlig bygger oppunder med sin Instagram-konto?
Vi vil slå et slag for at politikk kan gjøres både spennende, gøy og engasjerende for unge målgrupper på sosiale medier – uten at det trenger å pakkes inn i vitser.