DEBATT
Vi lar oss ikke plukke på høna, Gambit!
«Høyres Instagram-misjon er å være et lavterskeltilbud, et lite pusterom i hverdagen med både memes og politikk»
Denne artikkelen er over to år gammel.
I et innlegg på egne nettsider tar Gambit H+Ks Emely Sjøsåsen og Karen Brynildsen et oppgjør med Høyres Instagram-konto. Problemet med hønen de forsøker å plukke er at den baserer seg på en ganske slett analyse.
I innlegget tar Sjøsåsen og Brynildsen for seg en interessant problemstilling, og det er hvorvidt humor som strategi klarer å konvertere faktiske stemmer fra unge velgere.
Heldigvis er det ikke mulig å måle konverteringen av en avgitt stemme på samme måte som en nettbutikk selger et par joggesko. Det skal vi først og fremst være glade for! Det er tross alt hemmelig valg i Norge. Selv brukte vi i Høyre betydelige summer på et lekent Snapchat-filter i forrige stortingsvalg. Enkelte mente det var penger kastet rett ut av vinduet, selv om filteret ble brukt av over halvparten som ble eksponert for det. Og kanskje hadde kritikerne rett. Men vi mener det er både gøy og interessant å teste ut nye virkemidler i kommunikasjonen vår.
Instagram-profilen vår er et eksempel på nettopp det. Det er ikke til å stikke under en stol at humor, lettbeinthet og - la oss være ærlig - mye fjas er nettopp det vi driver med der. I motsetning til hva vi for eksempel gjør på Facebook, LinkedIn og hoyre.no. Det vi tror Instagram hjelper oss med er følgende: Vi korter ned avstanden mellom våre politikere og unge velgere. For oss er det et selvstendig mål.
Selv om vi ikke kan måle konverteringer til faktisk avgitte stemmer, så har vi likevel noen data å støtte oss på. Data fra en landsomfattende meningsmåling fra skolevalget i 2019 viser at interessen for politikk blant de under 30 år er høy. Men er det slik at de unge debatterer politikk i sosiale medier?
I 2019 gjennomførte Medietilsynet en undersøkelse som viser at forsvinnende få, blant de under 30, debatterer politikk i sosiale medier. Når man ser hvordan den politiske debatten på Facebook og i ymse kommentarfelt tidvis ser ut, kan man lett forstå hvorfor.
Så hva vet vi egentlig? Jo, vi vet at interessen for politikk er ganske høy blant unge. Vi vet også at det er vanskelig å engasjere yngre i politiske debatter i sosiale medier. Humor som virkemiddel kan bidra til å øke engasjement og med det, til syvende og sist, de unges deltagelse i politiske debatter.
Da gjenstår spørsmålet: Hvorfor skal man ikke bruke humor som et virkemiddel for å øke unges engasjement for politikk?
Og det er her vi mener Sjøsåsen og Brynildsens analyse står til stryk. Ja, dere omtaler med fargerikt språk memes Høyre har postet på Instagram, men samtidig hopper dere elegant over den delen av profilen vår som handler om nettopp politikk. Da blir også konklusjonen feil. Så la meg gjøre et tappert forsøk på å oppsummere vår Instagram-strategi med noen få setninger:
I feeden deler vi memes. Dette gjør vi for å la folk bli kjent med politikerne våre på en selvironisk måte. Til tross for at de stort sett ikke omhandler politiske saker, så gjør vi noen unntak for utvilsomt viktige temaer som nye koronaregler eller vaksinasjonsnytt.
Fellesnevneren for innholdet vårt er at det genererer engasjement. Via Instagram Stories-formatet deler vi politisk innhold (opptil flere ganger ukentlig, faktisk!), og inviterer følgerne våre til å fordype seg i politikken vår.
Nei, vi deler stort sett ikke politiske innlegg som handler om rammevilkår for fiskerinæringen eller endringer i handlingsregelen på Instagram. Men vi deler politisk innhold relevant for målgruppen som følger oss der. Det være seg for eksempel klima-, student- og arbeidslivspolitikk.
Og vi deler stolt innhold om Høyres politikk for at flere skal ha en trygg jobb å gå til, færre skal falle ut av skolen og for en helsetjeneste med pasienten i fokus. Og politiske gladsaker som at rekordmange får tilbud om studieplass og at klimagassutslippene går ned.
Høyres visjon er et samfunn med muligheter for alle. Høyres Instagram-misjon er å være et lavterskeltilbud, et lite pusterom i hverdagen med både memes og politikk.
Eller «politikere med rare klær og morsomme punchlines», som artikkelforfatterne presist skriver.
Godt valg - og godt humør!