Markedssjef for Vålrenga Fotball, Mehran Amundsen-Ansari, og kommunikasjonsansvarlig i Rosenborg Ballklubb, Jørgen Stenseth.

RBK svarte på VIFs frekke reklamestunt med reklame midt i Klanens «kjerneområde»: på Toten

– Vi måtte ha med en tvist, sier RBK. – Vi får vel kalle det uavgjort mellom markedsavdelingene, så får vi la spillerne stå for det sportslige resultatet, svarer VIF.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forbindelse med kampanjen mellom Rosenborg og Lillestrøm 20. september, så Vålerenga og markedssjef Mehran Amundsen-Ansari, sitt snitt til å skape litt markedsoppmerksomhet for laget fra Oslo øst.

Midt i hjertet av Trondheim på torget valgte VIF å reklamere for et abonnement med månedlig VIF-lidenskap. Markedsstuntet var et pek mot Rosenborg som har fått tyn av egne supportere for å ikke være synlige nok i bybildet.

Enga-land på Toten

Torsdag svarte RBK med et eget PR-stunt før kampen lagene imellom på søndag.

Kommunikasjonsansvarlig for RBK, Jørgen Stenseth, forteller at de med en gang tenkte dette var noe de måtte følge opp.

– Vi begynte å tenke på hvordan vi kunne gjøre dette til en artig greie, og hvordan vi kunne følge det opp. Noen av våre supportere kom med noen gode tips, og vi bestilte da litt skjermtid på Raufoss Amfi.

Torsdag kunne man derfor se RBK-reklame på Raufoss Amfi. Reklamen spiller på tanken at alle Vålerenga-supportere kommer fra utenfor Oslo.

«Vålerenga annonserte i hjertet av byen på Trondheim Torg. Vi kunne ikke være dårligere. Så i kveld reklamerte vi på Toten – i hjertet av Enga-land. Sees på søndag!» skriver RBK på sin Twitter-konto.

– Vi måtte ha med en tvist, noe jeg føler vi fikk til. Vi har neppe vært så populære på Lillestrøm som det vi var i går kveld, kan hende de synes det var enda morsommere enn oss, sier Stenseth.

Videoen av PR-stuntet ble delt på RBK sin egen side, og har fått over 62 000 visninger så langt.

– Dette gir oss helt super oppmerksomhet. Fotball er egentlig ufarlig og underholdning til syvende og sist, så å ha det litt gøy med hverandre som Vålerenga nå gjorde først, er bare morsomt.

Stenseth forteller at han digget stuntet Vålerenga gjennomførte på Trondheim Torg.

– For mange år siden var det mye vanligere å tulle med motstandere på denne måten, nå er det litt mer sjeldent. Derfor er det spesielt gøy når alt klaffer sånn som det gjorde nå. Ideen som ble gjennomført synes jeg selv var så bra at det ikke var noen tvil om at dette måtte vi få til.

Måtte endre planene

Stuntet ble raskt plukket opp av Vålerenga, som hadde egne planer.

– Men etter stuntet fra markedsavdelingen til RBK, måtte vi gjøre en endring i våre planer, avslører Amundsen-Ansari til KOM24.

Og innrømmer at han måtte le godt da han så hva trønderne hadde kommet opp med.

– Man må være ihuga fotballsupporter for å forstå referansen om at Enga-landet er på Toten, men jeg synes det er en fin humor. Vi er godt fornøyd med å ha supportere fra hele østlandet.

VIF annonserte månedlig medlemskap på Trondheim Torg, RBK annonserte om kampen på Raufoss Amfi.

Stuntet i forbindelse med søndagens kamp mellom RBK og VIF på Lerkendal, har vært planlagt i god tid. Torsdag måtte markedssjefen endre på planene for å svare RBK-peket.

– Jeg måtte kaste meg rundt i går, for budskapet er planlagt i lang tid, men det blir litt annerledes nå enn hva vi opprinnelig hadde i tankene. Og jeg kan avsløre at vi skal gjøre mer enn det vi gjorde sist.

Han understreker at dette fortsatt er gjort med humor og glimt i øyet.

– Jeg er sikker på at RBK ser humoren og at dette blir godt tatt imot, slik som forrige gang.

En ny standard

Amundsen-Ansari mener det er «uavgjort» mellom klubbene.

– Vi får vel kalle det uavgjort mellom markedsavdelingene, så får vi la spillerne stå for det sportslige resultatet. Men jeg synes det er satt gode rammer foran kampen og synes det er fint at vi kan påvirke og skape engasjement.

Han ser ikke bort ifra at dette kan være den nye standarden mellom lagene.

– Kanskje dette er starten på noe som blir vår greie hvor vi kan vise litt humor, samtidig som vi har stor respekt for hverandre. Det er fint for begge lag å vise en liten annen side av selv, og jeg tror denne siden kan tiltrekke enda flere supporteren også.

Han legger til at laget gleder seg å dra til Trondheim.

– Så lenge vi ikke tøyer noen grenser for langt og blir stygge med hverandre så synes jeg det bare er gøy. Vi fikk gode tilbakemeldinger av RBK-fansen sist gang, så vi gleder oss til å reise til Trondheim i morgen.

I likhet med Amundsen-Ansari mener Stenseth det er supert å gjennomføre slike stunt hvis alt klaffer.

– Du skal treffe planken hvis du skal tulle med noen, hvis ikke kan det fort bli feil. Vi kan gjerne gjøre det igjen, men da må man kjenne på at man gjør det riktig.

Powered by Labrador CMS