MENINGER:

«Som leder er det tre ting du kan hjelpe dine ansatte med»

«Fremtiden vil kreve at vi har «indre bærekraft som suksesskriterie». Er du som leder godt forberedt?», spør Espen Erfjell.

Publisert

Som ansatt er det viktig å ha et klart bilde av hva som gir mening i arbeidssituasjonen, god innsikt i egne styrker og lidenskaper - og ikke minst et tankesett og ryddige rutiner for å skape en god balanse mellom jobb og fritid.

I en travel hverdag er det imidlertid for mange ikke like enkelt å stake ut en plan og et riktig tankesett på egenhånd. Men i motsatt fall vil en mangel på selvinnsikt, og la oss kalle det en autentisk visjon, gjøre at den ansatte blir en brikke arbeidsgiver lett kan flytte rundt på. Om den ansatte ikke selv har en plan for veien videre, vil garantert andre ha det. Og lampen for utbrenthet kan begynne å blusse svakt der fremme.

Mange ansatte knytter egen identitet opp mot resultatene de skaper på jobb (og ja, vi har også begrepet quiet quittting på den andre enden av skalaen, men det utgjør den andre siden av problemet), og i en stressende jobbhverdag kan det være vanskelig å ta hensyn til seg selv om ikke arbeidsgiver tilrettelegger for rammer og strukturer som gir rom for å bli sett som «et helt menneske».

Og med «et helt menneske» tenker jeg på de 7 grunnbehov vi har som mennesker:

  • En meningsfull tilværelse
  • Forandring og utvikling
  • Fremtidsperspektiv
  • Å bli sett og hørt
  • Frihet
  • Selvutvikling
  • Betydning og verdi

Arbeidsgivere må derfor i større grad fremover evne å se innover i organisasjonen for å forstå verdien den gir til sine ansatte – før den går utover til markedet den er målrettet mot. Det handler om kultur, det handler om å bli sett, det handler om respekt – og det handler om åpenhet. Det handler om anerkjennelse – og om å kunne være autentisk – om å kunne få utviklet sitt ektefølte potensiale i arbeidet.

I motsatt fall vil den ansatte risikere å oppleve uro og rastløshet, søke seg over til en annen arbeidsgiver – og i verste fall jobbe med det samme, som han/hun kanskje har lært og bli god på, men som hverken gir mer mening eller balanse i tilværelsen.

Det handler om å ta i bruk nye verktøy, men mest av alt handler det kanskje om et helt nytt mindset?

For ett år siden kunne jeg lese en artikkel i Dagens Næringsliv om selskapet Easee som hadde en ansatt i ledergruppen med tittelen «Head of love». I artikkelen sier Jonas Helmikstøl (Co-founder and Chief Caretaker(!)): «Empatisk ledelse» øker beviselig arbeidstilfredshet, reduserer utbrenthet og øker velvære hos de ansatte. En empatisk leder lytter aktivt til sine ansatte – og iverksetter tiltak.

Som leder er det tre ting du gjennom empatiske lederskap kan hjelpe dine ansatte med:

  1. Å stoppe opp, se innover, gi slipp på selvjaget

  2. Å oppdage egne styrker, talenter og lidenskaper gjennom å lytte til sin indre, ektefølte stemme.

  3. Å ta kommando over eget liv, ansvarliggjøre og få mot til å ta fatt på sin egen utvikling. For seg selv og for organisasjonen.

Alt i alt handler det om å utvikle oss riktig «internt» før vi tar fatt på de store utfordringer eksternt. For oss selv, for selskapet vi jobber i, for samfunnet – og i et enda større perspektiv – for den verden vi alle har en meningsfylt plass i.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS