Jernias «Trenger onkel enda en stekepanne» er kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging
Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det komme fram i en pressemelding, fredag ettermiddag.
– Vi er utrolig stolte og takknemlige. Dette er en pris til alle Jernianere, som tør å tenke nytt og som engasjerer seg langt utenfor butikkdøra. For oss var ikke dette et enkeltbidrag, men en forlengelse vår felles langsiktig strategi for mindre bruk-og-kast, mer varer som varer og som det er verdt å ta vare på. Denne prisen gir oss masse motivasjon til å fortsette med forsterket kraft, sa Espen Karlsen, daglig leder i Jernia etter prisutdelingen, står det i pressemeldingen.
– Vi som ledere må ta ansvar
Like før jul kunne du lese på KOM24 om Jernias nye reklamekampanje. «Trenger onkel enda en stekepanne?» spurte Jernia en fredag morgen, og oppfordret nordmenn til å heller kjøpe gavekort hos lokale restauranter.
– Jeg mener at vi som ledere må mene noe og ta ansvar, sa han og la til at man i fjor kunne kjøpe en «dobbel» julegave som både er bra for klima og bra for restaurantbransjen som sliter i disse tider, sa Karlsen da.
Nå er de altså kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Prisen har som mål å oppmuntre og synliggjøre bærekraftsarbeid og kommunikasjon som gjør en forskjell for mennesker, samfunn eller miljø. Juryen viste blant annet til Jernias langsiktige arbeid for sirkulærøkonomi i handelen.
Karlsen benytter muligheten til å komme med oppfordringen en gang til.
– Du kan glede veldig mange om du kjøper et gavekort til påske
– Vi står nå midt i en ny nedstengning. Mange går en usikker vår i møte. Jeg vil benytte prisen til å gjenta budskapet fra desember; ikke glem å handle for butikkene og restaurantene i byen og nabolaget du bor i. Du kan glede veldig mange om du kjøper et gavekort til påske.
«Årets bidrag» innen bærekraftig merkevarebygging ble lansert første gang i Norge i fjor, etter å ha blitt delt ut i Sverige siden 2014. Det grunnleggende kriteriet er at bidraget eller innsatsen det gjelder har et preg av nyskapning og aktualisere bærekraft og engasjement.
Jernias «Trenger onkel enda en stekepanne» var nominert sammen med «Vindkraftnå.no» fra Norsk Vind og Fretex sin «The Recycling Game».