Omnicom i pluss for 19. året på rad – men driftsresultatet krymper
– Kjempefornøyd!
– Vi er selvfølgelig svært stolte over fjorårets resultat og at vi nå har levert 19 år på rad med overskudd viser at vi er bunnsolide, sier toppsjef, Espen Klepper i en pressemelding.
Omsetningen endte i 2022 på i overkant av 2,1 milliarder overskuddet endte på i overkant av 42 millioner før skatt, noe som tilsvarer en økning på 1,5 prosent.
– At vi klarer å opprettholde en stabilt høy omsetning, og være blant de ledende i et svært konkurranseintensivt totalmarked som heller ikke vokste i fjor, er jeg meget godt fornøyd med, sier Klepper i pressemeldingen.
Selskapet vant en rekke anbudskonkurranser i fjor, og fikk dermed blant annet Gjensidige, Møller Mobility Group og Sparebank 1 på kundelisten. Dette er betydelig omsetning som i følge Klepper vil slå inn for fullt i inneværende år.
Når det gjelder byråinntekt kan OMG vise til en vekst på 5,9 prosent som utgjør omtrent 10 millioner kroner.
Ifølge Klepper skyldes dette blant annet økt etterspørsel og salg av rådgivningstimer- og tjenester innenfor strategi, analyse, økonometrisk modellering, SEO, eCommerce, generativ AI og experience marketing.
Selskapets driftsreultat ble derimot redusert med 6,7 prosent, noe som i følge Klepper primært skyldes økte investeringer i teknologi, verktøy og kompetanse.
Selskapet økte totalt antall årsverk fra 115 til 129 i løpet av 2022.
– På bakgrunn av behovet for å onboarde alle nye kunder, og økt etterspørsel innenfor vårt digitale performancemiljø Transact, samt andre forretningsområder, valgte vi også å øke bemanningen betydelig, og forsterke oss ytterligere, avslutter Klepper i pressemeldingen.